۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱

ترین‌های جام ملت‌های آسیا

رقابت‌های جام ملت های آسیا 2015 استرالیا در حالی چند روز دیگر آغاز می‌شود که تیم ملی کشورمان همراه با تیم ملی کره جنوبی بیشترین حضور را در این رقابت‌ها دارند.
کد خبر : ۲۱۸۸۷۵
صراط: شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا چند روز دیگر آغاز می‌شود بر این اساس ما به بررسی ترین‌های این مسابقات می‌پردازیم.
 
*** پر مسابقه و کم مسابقه‌ترین تیم‌های جام ملت‌های آسیا
 
 تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی با 12 دره حضور در جام ملت‌های آسیا بیشترین حضور در این دوره از رقابت‌ها را به نام خود ثبت کردند.
 
 تیم ملی فلسطین هم هیچ دوره‌ای در جام ملت‌های آسیا شرکت نکرده و این اولین حضورش در این رقابت‌ها محسوب می‌شود.
 
 *** بیشترین و کمترین قهرمانی
 
 تیم ملی ژاپن با 4 دوره قهرمانی در سالهای 1992، 2000، 2004 و 2011 بیشترین قهرمانی را در جام ملت‌های آسیا به نام خود ثبت کرده است بعد از این تیم، تیم ملی ایران و عربستان سعودی با سه دوره قهرمانی در رده های دوم و سوم قرار دارند.
 
تیم ملی فوتبال کشورمان درسال‌های 1968، 1972، 1976 قهرمان شد تیم ملی  عربستان صعودی هم در سال‌های 1984.1988.1996 فاتح جام ملت‌های آسیا شده است.
 
 تیم ملی استرالیا میزبان این دوره از رقابت‌ها هم تا الان قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده است.
 
*** پیرترین و جوانترین‌ مربیان جام   
 
کارلوس کی‌روش با 61 سال سن پیرترین و مرجان عید با 35 سال سن جوانترین مربیان جام شانزدهم را به خود اختصاص دادند.
 
*** عراق؛ جوانترین تیم
 
 تیم ملی عراق،  با میانگین سنی 21 سال و 6 ماه جوانترین تیم حاضر در مسابقات جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شود.
 
 *** مربیان غیر آسیایی   
 
دو مربی از فرانسه و یک مربی از پرتغال ، انگلستان، تونس، الجزایر، رومانی، آلمان ، یونان و مکزیک ، مربیان غیر آسیایی این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های ‌ آسیا محسوب می‌شوند.
 
*** مربیان آسیایی
 
 تیم‌های فلسطین عراق، بحرین، امارات، کره شمالی و ازبکستان از مربیاهن داخلی استفاده می‌کنند جوانترین و پیرترین بازیکنان جام
همام طارق با 18 سال سن جوانترین بازیکن مسابقات جام ملتهای آسیا است. هموطنش مهدی کامل عراقی با 19 سال سن در رده بعدی قرار دارد.
 
تیم کیهیل استرالیایی با 35 سال سن پیرترین بازیکن حاضر در مسابقات آسیایی به حساب می‌آید.
بازیکنان 34 ساله زیادی در این جام حضور دارند که تنها تفاوتشان ماههای تولدشان است. بزرگترین آنها یاسا هیتواندوی متولد ژانویه 1980 است.
 
مارک بریشانو از استرالیا متولد فوریه، حسن الغیلانی عمانی و سعود الکربری عربستانی متولد ژوئن، چادوری از کره جنوبی در ماه جولای، رمزی صالح فلسطینی و ژنگ ژی چینی متولد ماه اگوست و جواد نکونام ایراین در ماه سپتامبر دیگر متولدان سال 1980 هستند.
 
*** بازیکنان صدتایی
 
3 بازیکن عراقی ، 2 بازیکن ازبکستانی، یک بازیکن عراقی، اردنی، ژاپنی، قطری، ایرانی، عربستانی و کویتی در باشگاه صدتایی‌ها حضور دارند که بازی ملی‌شان از صد بازی عبور کرده است.
 
*** رکورددار بازیکن در لیگ داخلی
 
35 بازیکن از تیم ملی عربستا، 33 بازیکن از تیم ملی قطر و 29 بازیکن از تیم ملی امارات در لیگهای داخلی‌شان بازی می کنند.
 
*** لژیونرهای حاضر در جام ملتهای آسیا
 
51 بازیکن در اروپا، 2 بازیکن در ایالات متحده و یک بازیکن در آفریقا در مجموع 313 بازیکن مسابقات جام ملتها در لیگهای غیر آسیایی بازی می‌کنند.
 
*** لیگهای آلمان بیشترین تعداد حضور بازیکن
 
لیگهای آلمان با 13 بازیکن بیشترین تعداد حضور بازیکن در مسابقات در میان کشورهای غیر آسیایی را دارا هستند و بعد از آنها لیگ انگلستان با 9 بازیکن قرار دارد.
 
*** کمترین بازیکن در لیگ داخلی
 
تیم فوتبال کره جنوبی با 5 بازیکن کمترین تعداد بازیکن در لیگ داخلی را به خود اختصاص داده و استرالیا با 7 بازیکن در رتبه بعدی قرار دارد.
همچنین تیم کره شمالی با 22 بازیکن در مسابقات جام ملتهای آسیا حضور خواهد داشت و یک بازیکن کمتر با خود به استرالیا آورده است.
 
*** بیشترین تعداد بازی
 
یاسو هیتواندو هافبک خلاق و 34 ساله ژاپن با 148 بازی ملی در رتبه نخست بازیکنان حاضر در جام از لحاظ تعداد بازی قرار دارد و بعد از او جواد نکونام با 145 بازی ملی، بدرالمتاوا با 141 بازی ملی و سعود الکریری کاپیتان عربستانی‌ها با 125 بازی قرار دارند. همچنین در بین بازیکنان جام 29 بازیکن هنوز بازی ملی نداشتند.
 
*** بهترین گلزنان
 
یونس محمود عراقی با 51 گل ملی در بین بازیکنان حاضر جام رکورددار است. بدرالمتاوا از کویت با 47 گل ملی و جواد نکونام با 37 گل ملی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تیم کیهیل استرالیایی و احمد الحسنی عمانی نیز 36 گل به ثمر رساندند.
 
*** دروازه بانان لژیونر
 
ماتیوریان استرالیایی در بروژ لانگراک در دورتموند، علی الحسبی عمانی در ویگان، ایجی کاوشیما در استاندارد لیژ و علیرضا حقیقی در پنافیل پرتغال بازی می‌کنند.
 
*** سر مربی کره شمالی در دوره گذشته هم حضور داشت
 
جوتونگ سوپ سرمربی کره شمالی در دوره گذشته و این دوره تنها مربی است که سابقه هدایت در دوره‌های گذشته را داشته است.
 
*** باشگاه‌هایی که بیشترین بازیکن را دارند
 
باشگاه القادسیه کویت با 10 بازیکن بیشترین تعداد بازیکن در مسابقات آسیایی را دارا است. الهلال عربستان، الشرطه عراق و الوحدات اردن با 9 بازیکن در رتبه دوم هستند. استقلال نیز با 5 بازیکن در بین تیمهای ایرانی پیشتاز است.