۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

قیمت احتمالی خرید مسی از بارسلونا

احتمال جدایی لیونل مسی از بارسلونا سوژه‌ای است که این روزها دنیای فوتبال را تحت تأثیر قرار داده اما صید شاه‌ماهی آرژانتینی کاتالان‌ها آن قدر‌ هم که به نظر می‌رسد آسان نیست.
کد خبر : ۲۲۱۰۲۸
صراط: نارضایتی لیونل مسی از تاکتیک‌‌های لوئیس انریکه در اولین بازی بارسلونا در سال جدید میلادی که با شکست‌ در خانه رئال سوسیه‌داد، همراه شد و غیبت او جلسه تمرین روز بعد از این بازی، کافی بود تا موجی از شایعات ضد و نقیض درباره او و باشگاه بارسلونا ساخته شود، شایعاتی از این دست که پدر مسی با چلسی وارد مذکره شده است، منچسترسیتی خواهان جذب کاپیتان تیم ملی آرژانتین است و ...
 
شایعه بروز اختلاف میان مسی و لوئیس انریکه از یک سو و پیام‌های دو پهلوی مسی برای خبرنگاران در سوی دیگر، سبب شده که همچنان بحث خروج او از نیوکمپ مطرح باشد. واقعیت اما این است که در قاره اروپا تنها ۶ تیم هستند که عملاً توان پرداخت هزینه نجومی انتقال مسی از بارسلونا را دارند: منچستریونایتد، چلسی، منچسترسیتی، بایرن مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید.
 
خرید برنده ۴ توپ طلای فرانس فوتبال و فیفا یعنی ثبت گران‌ترین داد و ستد در تاریخ نقل و انتقالات دنیای فوتبال. علاوه بر مسئله مالی، فاکتورهای دیگری هم هستند که انتقال مسی از بارسلونا را مأموریتی غیرممکن جلو می‌دهند. انتخابات ریاست باشگاه تا پنج، شش ماه دیگر برگزار می‌شود. از سوی دیگر مجازات فیفا برای باشگاه بارسلونا به خاطر عقد قرارداد با بازیکنان خارجی زیر ۱۸ سال، کاتالان‌ها را تا یک سال آینده از خرید بازیکن محروم می‌‌کند. با این اوصاف راضی کردن بارسلونا و نشاندن نمایندگان این تیم بر سر میز مذاکره برای فروش برترین بازیکن تاریخ خود تقریباً غیرممکن است.
 
در این شرایط فقط یک راه برای خرید مسی باقی می‌ماند و آن پرداخت ۲۵۰ میلیون یورو غرامت فسخ قرارداد او است، یعنی ۲ برابر و نیم رکورد بالاترین رقمی که تاکنون در تاریخ نقل و انتقالات تاریخ فوتبال به ثبت رسیده است. (انتقال ۱۰۰ میلیون یورویی گرث بیل از تاتنهام به رئال مادرید در سال ۲۰۱۳) این یعنی رقمی ۲۰ درصد بیشتر از مجموع پولی که رئال مادرید برای خرید کریستیانو رونالدو و بیل پرداخت، کسانی که اکنون گران‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا محسوب می‌شوند.
 
در ادامه و بعد از طی این راه سخت تازه باید حقوق مسی را هم در نظر گرفت. بازیکنی که اکنون بیشترین حقوق را در بارسلونا می‌گیرد، قطعاً حاضر نخواهد شد در تیم بعدی‌اش حقوقی کمتر از ۲۵ میلیون یورو (پس از کسر مالیات) بگیرد و این خود آغاز مزایده‌ای برای بالا رفتن حقوق لئو است. به عبارت دیگر به فرض اینکه تیمی بخواهد به مسی قراردادی ۵ ساله پیشنهاد بدهد، مجموع هزینه جذب مسی و نگه داشتن او تا پایان قراردادش به ازای هر سال ۱۰۰ میلیون یورو می‌شود. این رقم با تقسیم رقم فسخ قرارداد او به ۵ به علاوه حقوق ۵۰ میلیون یورویی او (قبل از کسر مالیات) محاسبه شده است.
منبع: تسنیم