۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳

تولید نفت عراق رکود زد

وزیر نفت عراق گفت: «متوسط تولید نفت عراق، ۴ میلیون بشکه در روز است که رکوردی تاریخی است.»
کد خبر : ۲۲۱۷۷۳
صراط: وزیر نفت عراق گفت: متوسط تولید نفت عراق، ۴ میلیون بشکه در روز است که رکوردی تاریخی است.

به نقل از بلومبرگ، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق گفت، تولید نفت کشورش به رقمی تاریخی رسیده است و عراق امسال به رغم فزونی عرضه در بازار، به افزایش صادرات نفت خود ادامه خواهد داد.
عبدالمهدی، پس از دیدار با تانر ییلدیز، همتای ترک خود در بغداد گفت: «متوسط تولید نفت عراق، 4 میلیون بشکه در روز است که رکوردی تاریخی است.»
این آمار شامل تولید نفت در منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق نیز می شود. بر اساس آمارهای سازمان بازاریابی نفت اس او ام او، در ماه دسامبر، عراق  بدون احتساب نفت اقلیم کردستان، روزانه 3.35 میلیون بشکه نفت تولید کرد.
وزیر نفت عراق گفت، کشورش قصد دارد امسال تولید نفت خود را با احتساب تولید در اقلیم کردستان، به 3.3 میلیون بشکه در روز برساند. وی افزود، عراق و ترکیه توافق کردند صادرات نفت عراق از شمال از طریق بندر جیهان ترکیه در ماه های آینده به 375 هزار بشکه در روز افزایش یابد و این رقم تا ماه آوریل به 600 هزار بشکه برسد.
عراق، که پنجمین ذخایر نفت خام بزرگ دنیا را در اختیار دارند، پس از دهه ها جنگ و تحریم، درحال بازسازی صنعت انرژی خود است. ماه گذشته دولت مرکزی عراق با کردها بر سر صادرات از طریق ترکیه به توافق رسید. آصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق روز 2 ژانویه گفته بود، عراق در ماه دسامبر، روزانه 2.94 میلیون بشکه نفت صادر کرد، که بیشترین رقم از دهه 1980 تاکنون بود.
در حالی که عرضه نفت به بازار از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به شدت افزایش یافته، قیمت نفت در سال گذشته میلادی حدود 50 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از زمان بحران مالی 2008 تاکنون بود. امارات و قطر، حجم فزونی عرضه موجود در بازار را 2 میلیون بشکه در روز تخمین زده اند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت عراق