۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵

رایزنی معاونان ظریف و کری در زوریخ

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا فردا و پس فردا (جمعه و شنبه) در زوریخ بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره راه‌حل جامع هسته‌ای می‌پردازند.
کد خبر : ۲۲۲۵۱۸
صراط: سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 فردا و پس فردا (جمعه و شنبه سوم و چهارم بهمن ماه) در شهر زوریخ سوئیس به گفت‌وگو می‌نشینند.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا 25،26 و 27 آذر ماه برای دومین بار بعد از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو در شهر ژنو سوئیس دیدار و گفت‌و‌گو کرده بودند.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه برگزار شود.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز روز گذشته بدین منظور به سوئیس سفر کرد و با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.

چهل و پنجمین اجلاس سه روزه مجمع جهانی اقتصاد با حضور مقامات و شخصیت‌هایی از 140 کشور جهان از دیروز چهارشنبه در شهر داووس سوئیس آغاز و تا روز شنبه چهارم بهمن ماه در این محل برپاست.

وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز تهران را به مقصد سوئیس برای شرکت در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد ترک کرد.

چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با شعار «رویکرد جدید جهانی برای حل چالش‌های بین‌المللی» روز گذشته با حضور مقاماتی از 140 کشور جهان در داووس آغاز به کار کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه 29 دی ماه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر ملاقاتش با همتای آمریکایی در هفته‌های آینده گفت: آخر هفته جاری هم من هم آقای کری و هم تعداد دیگری از وزرای خارجه 1+5 برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواهیم بود. هنوز برنامه‌ریزی قطعی صورت نگرفته، اما زمان حضور ما در داووس فرصتی هست که بتوانیم مذاکره کوتاه -نه مذاکره هشت ساعته- داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دوران مجمع جهانی اقتصاد همه گرفتار جلسات متعدد، سخنرانی، میزگرد و ... هستند، عنوان کرد: بنده هم حداقل در سه میزگرد شرکت می‌کنم و البته حضور ما در آنجا خیلی طولانی نیست و همزمانی حضور من با آقای کری مدت کوتاهی است. لذا احتمال اینکه با آقای کری یا با سایر اعضای 1+5 ملاقات کنم، وجود دارد.

ظریف عنوان کرد: در سفرم به بروکسل با خانم موگرینی قرار گذاشتم که یک دور دیگر مذاکره در داووس داشته باشم، با دیگران نیز احتمال دارد گفت‌وگو کنم.

وزیر خارجه در عین حال یادآور شد: الزاما محور همه مذاکرات هسته‌ای نخواهد بود. در داووس در یک جلسه ویژه سوریه شرکت خواهم کرد و درباره وضعیت ژئوپولتیک جهانی من و خانم موگرینی صحبت خواهیم کرد. لذا زمینه‌های حضور و مذاکره و گفت‌وگو در اجلاس داووس زیاد است.
منبع: فارس