۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵

تحلیلگر آمریکایی به نتانیاهو: دخالت نکن

یک تحلیلگر معروف آمریکایی در یاداشتی ضمن انتقاد تند از تصمیم نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا نوشت: تل‌آویو در مورد ایران به حمایت بیشتری از کنگره نیاز دارد.
کد خبر : ۲۲۵۲۱۲
صراط: یک تحلیلگر معروف آمریکایی در یاداشتی ضمن انتقاد تند از تصمیم نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا نوشت: تل‌آویو در مورد ایران به حمایت بیشتری از کنگره نیاز دارد.

«توماس فریدمن» تحلیلگر معروف آمریکایی طی یادداشت منتشره در روزنامه «نیویورک تایمز» تحت عنوان «اشتباه بد» با اشاره به سفر آتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا جهت اثرگذاری در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه «1+ 5» نوشت: «تصمیم نتانیاهو  و جان بینر رییس مجلس آمریکا جهت سخنرانی در کنگره آمریکا مبنی بر "اتخاذ مواضع سخت‌تر از سوی واشنگتن علیه تهران" گستاخانه، بی‌حساب و کتاب و البته برای آینده روابط آمریکا و اسرائیل نسبتا خطرناک است.»
 
فریدمن در یادداشت خود نوشت:اگر نتانیاهو خواهان نصایح اطلاعاتی است ،بهتر است به مشاوره‌های سفیر سابق خود در واشنگتن گوش کند که از او خواسته بود تا سخنرانی خود را لغو کند.
 
اگر نتانیاهو  و «ران درمر» سفیر کنونی اسرائیل در واشنگتن که همراه با بینر این قمار را ترتیب داده‌اند ، خواهان درک این مهم هستند که این سخنرانی چقدر تعرض علیه عامه مردم آمریکا محسوب می‌شود، بهتر است به سخنان اخیر «کریس والس» منتقد نه چندان همیشگی اسرائیل در شبکه خبری فاکس نیوز که یکشنبه پخش شد، گوش کنند .کریس والس گفته بود:«سخنرانی نتانیاهو به شکل یک حرکت سیاسی بدبینانه در آمده و می‌تواند به تلاش‌های ما برای اقدام علیه ایران آسیب بزند.».والس همچنین از نتانیاهو خواسته بود سخنرانی خود را لغو کند.
 
نویسنده با ذکر مثالی ادامه داد: «تصور کنید حزب کار اسرائیل از اوباما دعوت کرده تا در مجلس اسرائیل در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران سخنرانی کند و بگوید چرا اسرائیل باید به مذاکرات با ایران زمان بیشتری اختصاص دهد. خب. قطعا بسیاری از اهالی اسرائیل این اقدام رییس جمهور آمریکا را توهینی به ریس منتخب خود می‌دانند پس این امر قطعا نه تنها بی‌احترامی به رییس جمهور ما بلکه به نظام و حوزه دیپلماسی آمریکا است که هر سیاستمدار خارجی لازم است بدان احترام گذارد.
 
فریدمن در ادامه نوشت: «اسرائیل و مدافعانش تقریبا تحت فشار دانشگاه‌های و هئیت‌های علمی سراسر  آمریکا قرار دارند که خواهان فاصله گرفتن شرکت‌های تجاری از داد و ستد با اسرائیل هستند. از سویی مبدل کردن حمایت از اسرائیل به یک انگیزش جمهوری خواهانه هرگز به نفع اسرائیل یا آمریکا نیست و اسرائیل به حمایت بیشتری از کنگره یا حزب نیاز دارد.»
 
در ادامه این یادداشت نویسنده با مشکوک خواندن این که حصول توافق نهایی بین آمریکا و ایران مانع از خنثی کردن واقعی توان هسته‌ای ایران شود، نوشت: «این شکست جدی خواهد بود و ممکن است آمریکا روزی در مرحله‌ای قرار گیرد تا از نیروی نظامی علیه برای بهم زدن توان هسته‌ای ایران استفاده کند. ما به طور قطع نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته و خاورمیانه در مسیر رقابت تسلیحاتی و بی‌ثباتی قرار گیرد.»
 
البته اگر به طور قطعی از نیروی نظامی علیه ایران استفاده کنیم، موفقیت در این مسیر بعید به نظر می‌رسد.با این وجود، اگر تل‌آویو بخواهد حتی به طور ضمنی به آمریکا بفهماند باید علیه ایران حمله نظامی صورت گیرد ، این مورد به نفع منافع تل‌آویو نیست . رژیم صهیونیستی باید کیلومترها خود را از چنین تصمیمی دور نگه دارد و بداند که این مسئله و تصمیم‌گیری در باره آن مربوط به آمریکا است.
 
فریدمن در خاتمه این یادداشت طی نتیجه‌گیری نوشت: «اگر ما نیز خواهان حمله به ایران باشیم، بسیاری از اهالی آمریکا نسبت بدان مخالفت خواهند کرد و در صورت شکست عملیات نظامی تبعات مالی و نظامی برای آمریکا قطعا اهالی کشور را نسبت به چنین مسئله‌ای خشنود نخواهد ساخت و برخی خواهند پرسید:« ما چگونه خود را بدین ورطه‌ای انداختیم؟»
 
و این جاست که باید به نتانیاهو گفت: «خودت را پنهان کن و در امور سیاسی ما دخالت نکن و بگذار آمریکا خودش تصمیم‌گیری کند.»

منبع: فارس