۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

عراق عشایر را تسلیح می‌کند

وی تایید کرد که عراق با برخی کشورهای در حال رایزنی است تا برای مبارزه با داعش عشائر را تسلیح کند.
کد خبر : ۲۲۶۶۲۵
صراط: رئیس‌جمهور عراق در سفر به قطر در جمع مدیران رسانه‌ای این کشور اطمینان داد که روابط بغداد با تهران به ضرر کشورهای حوزه خلیج فارس تمام نخواهد شد.

«فواد معصوم» رئیس جمهور عراق که چهارشنبه (دیروز) به دوحه سفر کرده بود، در گفت‌وگوی ویژه با مدیران تحریریه خبرگزاری‌ها از جمله پایگاه خبری «العربی الجدید» پس از دیدار با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر درباره رابطه بغداد با تهران سخن گفت.

وی درباره این رابطه و میزان تاثیر آن بر انعطاف عراق در روابطش با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ما با ایران مرزهای مشترکی به طول بیش از هزار کیلومتر داریم. ایران همسایه ماست و روابط ما با این کشور به ضرر روابط ما با سایر کشورها نیست لذا ما به دنبال روابط ویژه با تمام منطقه را داریم.

وی افزود: اگر مردی در حال سوختن در خانه‌اش باشد آیا این معقول است که به بهانه عدم دخالت در امور این مرد یا چپاول خانه‌اش، دیگران را که می‌خواند آتش را خاموش کنند، از ورود به خانه‌اش منع کرد؟

رئیس‌جمهور عراق درباره مسائل داخلی کشورش تایید کرد که در برخی مناطق عراق، از سوی شبه‌نظامیان این کشور نقض حقوق بشر صورت گرفته اما این به آن معنا نیست که این مسئله عمدی و برنامه‌ریزی شده بوده است. برخی نیروهای پلیس و ارتش نیز تخطی کرده‌اند اما این مسئله با انگیزه‌های طائفه‌ای صورت نگرفته است. زیرا بستر عراق عشائری، دینی و قومیتی است لذا نمی‌توان گفت که هر اقدامی با انگیزه مشخصی صورت گرفته است.

وی تایید کرد که عراق با برخی کشورهای در حال رایزنی است تا برای مبارزه با داعش عشائر را تسلیح کند.

رئیس‌جمهور درباره قانون گارد ملی نیز که آن را تایید کرده، گفت: برخی گزارش‌ها و اظهارات از سوی نیروهای سنی عراق در دست است که نشان می‌دهد، مختوای اولیه این قانون تدوین شده است و طبیعی است که هر طرحی ابتدا مورد مناقشه، اصلاح یا حذف قرار گیرد اما صراحتا اعلام می‌کنم که این قانون در خدمت عراقی‌ها است.
منبع: فارس
برچسب ها: بغداد تهران روابط