۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
تا رعایت تمامی استانداردها

مومنی: اسکانیا شماره‌گذاری نمی‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: سال ۹۴ آزمون آیین‌نامه گواهینامه به صورت متمرکز و به مانند کنکور سراسری اما چند بار در طول سال برگزار می‌شود.
کد خبر : ۲۲۶۹۳۴
صراط: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: سال ۹۴ آزمون آیین‌نامه گواهینامه به صورت متمرکز و به مانند کنکور سراسری اما چند بار در طول سال برگزار می‌شود.

سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه نشست خبری به طرح نوروزی پرداخت و اظهار داشت: این طرح دو مرحله دارد که یکی در اسفند ماه با افزایش خریدهای نوروزی شهروندان آغاز می‌شود و دیگری مصادف با تعطیلات نوروزی است.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: در اسفند ماه به دلیل افزایش خریدهای نوروزی به خصوص در کلانشهرها افزایش ترافیک را داریم که تمهیدات خاصی نیز در این زمینه اندیشیده شده که یکی از آنها افزایش گشت‌های پلیس راهور است.
 
این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به دیگر تمهیدات پلیس راهور در اسفند ماه اشاره کرد و گفت: ساعات کار مراکز شماره‌گذاری خودرو در اسفند ماه افزایش پیدا می‌کند بدین صورت که در دهه اول اسفند ساعت کار این مراکز از 7 صبح تا 5 بعدازظهر، دهه دوم  اسفند از 7 صبح تا 7 بعدازظهر و دهه سوم اسفند از 7 صبح تا 10 شب خواهد بود.
 
سردار مؤمنی با بیان این مطلب که امسال آخرین سال تولید و همچنین شماره‌گذاری خودروی وانت پیکان است به شهروندان توصیه کرد که به هیچ عنوان خودروی وانت پیکان را برای سال 94 پیش‌خرید نکنند چرا که این خودرو به موضع می‌رود و این خودرو برای سال 94 شماره‌گذاری نخواهد شد.
 
وی به سه طرح کلان پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره و تصریح کرد: اولین طرح کلان کاهش سوانح و حوادث است و بنا داریم با کمک مردم این هدفگذاری را برای پایان سال 95 داشته باشیم که تعداد کشته‌ها را که هم اکنون 6.5 نفر به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است به 4 نفر کاهش دهیم که این عدد از نظر عدد مطلق رسیدن به عدد 14 هزار برای سال 95 است.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به دو طرح دیگر پلیس راهور که هم اکنون در حال مطالعه است اشاره کرد و گفت: کار تعویض پلاک به صورت غیرحضوری تا پایان سال 95 و اوایل سال 96 از جمله دیگر طرح‌های ما است.
 
سردار مؤمنی اجرای آزمون متمرکز آیین‌نامه در سال 94 از دیگر طرح‌های کلان پلیس راهور عنوان کرد و افزود: قرار است در سال 94 آزمون آیین‌نامه گواهینامه به مانند کنکور سراسری به صورت متمرکز اما چند بار در طول سال تکرار شود.
 
وی گفت: از دهه فجر امسال خودروهای تولیدی که تمام استانداردها را رعایت کرده باشند مثلاً دو کیسه هوا داشته و یورو 4 را نیز دریافت کرده باشند با مدل سال 94 شماره‌گذاری می‌شوند و هیچ تفاوتی در قیمت دو مدل 93 و 94 وجود ندارد.
 
این مقام راهنمایی و رانندگی در مورد شماره‌گذاری اسکانیا اظهار داشت: اسکانیا هم اکنون شماره‌گذار نمی‌شود البته بخشی از مشکلات آن برطرف شده و شماره‌گذاری این خودرو معطوف به رعایت تمام استانداردهاست.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد پرداخت جرایم رانندگی از طریق سامانه راهور 120 گفت: جریمه‌هایی که با دوربین ثبت شده یا توسط کامپیوترهای دستی که مکانیزه بوده و قبض صادر می‌کند اعمال شود را می‌توان از طریق سامانه راهور 120 مشاهده و پرداخت کرد و هم اکنون پرداخت جریمه‌هایی که به صورت دستی اعمال می‌شوند از طریق این سامانه امکانپذیر نیست.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش حجم شماره‌گذاری خودروها به خصوص در تهران و رسیدن به پلاک 99 گفت: مسلماً برای یکی، دو دهه اخیر کمبود پلاک نداریم و برنامه‌هایی در این زمینه داریم؛ مثلاً در تهران که پرترافیک‌ترین بخش شماره‌گذاری است و هم اکنون به 99 رسیده است می‌توانیم از پلاک‌های شماره 10، 20، 30 و ... استفاده کنیم البته ممکن است تغییراتی نیز اعمال شود.
 
سردار مؤمنی در مورد آلودگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها گفت: هم اکنون استاندارد یورو 3 در مورد موتور سیکلت‌ها اعمال می‌شود اما توقع ما این است که کف استاندارها بالا برود و به استاندارد یورو 5 برسد چرا که هم در خصوص ایمنی و هم در خصوص زیست محیطی مفید است.
 
وی در ادامه به یکپارچگی ساختاری در بین سازمان‌های اورژانس هلال احمر و آتش‌نشانی پرداخت و گفت: یکپارچگی ساختاری این سه سازمان مدنظر ما است تا یک سازمان امداد و نجات متمرکز به وجود آید و بتواند کار هر سه نهاد را انجام دهد که این موضوع در کمیسیون‌های مختلف مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ البته باید گفت که هر کدام از این سه سازمان با هم همکاری لازم را دارند اما اگر یکپارچگی ایجاد شود می‌توان بدون فوت وقت و حوادث جاده‌ای سر و سامان داد.
 
این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی در خاتمه در مورد معاینه فنی خودروها گفت: معاینه فنی نیز یک موضوع ساختاری است و یکپارچگی ساختاری در بحث معاینه فنی مدنظر است چرا که در حال حاضر نمی‌توان اطمینان کرد که یک خودرویی که به معاینه فنی رفته از نظر کیفی مطلوب باشد.

منبع: فارس