۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

استان‌های پیشتاز در تصادفات منجر به فوت

وی استان مرکزی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و فارس را 5 استانی عنوان کرد که بیشترین کاهش تصادفات را در آنها شاهد بوده‌ایم.
کد خبر : ۲۲۶۹۲۵
صراط: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: خوشبختانه امسال ۱۰۱۳ نفر کمتر نسبت به سال گذشته در تصادفات کشته شده‌اند اما با این حال خراسان رضوی، فارس و اصفهان بیشترین فراوانی را در کل کشته‌های حاصل از تصادفات به خود اختصاص داده‌اند.

سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری با حضور خبرنگاران با تبریک حماسه آفرینی بزرگ ملت ایران در راهپیمایی روز 22 بهمن به مقایسه تعداد خودروها در سال 57 پرداخت و اظهار داشت: در سال 57 کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتورسیکلت 1.5 میلیون دستگاه بود اما اکنون تعداد شماره‌گذاری وسایل نقلیه موتوری از مرز 28 میلیون وسیله نقلیه عبور کرده و شماره‌گذاری خودرو نیز به حدود 18 میلیون رسیده است.
 
این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب 3 درصد وسیله نقلیه داشتند که هم اکنون این آمار به 36 درصد رسیده است.
 
سردار مؤمنی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 104 هزار و 410 خودروی صفر شماره‌ گذاری شده که نسبت به سال قبل 73 درصد افزایش شماره‌گذاری داشته‌ایم؛ همچنین 81 هزار و 124 خودروی وارداتی شماره‌گذاری شدند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 53 درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.
 
وی گفت: امسال 456 هزار و 107 دستگاه موتور سیکلت شماره‌گذاری شدند که افزایش 75 درصدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.
 
این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی تعداد کل خودروهای شماره‌گذاری شده 17 میلیون و 900 هزار خودرو عنوان کرد و گفت: امسال 208 خودروی فرسوده نیز از رده خارج شده‌اند.
 
سردار مؤمنی در ادامه صحبت‌های خود به فوتی‌های تصادفات پرداخت و گفت: خوشبختانه امسال 1013 نفر نسبت به سال گذشته کمتر فوتی حاصل از تصادف داشته‌ایم که 6.5 درصد کاهش کشته‌ها بوده‌اند.
 
وی استان مرکزی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و فارس را 5 استانی عنوان کرد که بیشترین کاهش تصادفات را در آنها شاهد بوده‌ایم.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، تهران شرق و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین افزایش کشته‌ها را نسبت به سال گذشته داشته‌اند؛ همچنین خراسان رضوی، فارس و اصفهان نیز بیشترین فراوانی را در کل کشته‌ها به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی آمار کشته‌های جهانی تصادفات را رو به افزایش توصیف کرد و گفت: در سال 2014 آمار کشته‌ها از یک میلیون و 270 هزار کشته گذشته و به یک میلیون و 300 هزار کشته رسیده است و سازمان ملل در آخرین جلسه خود پیش‌بینی کرده است که اگر این روند افزایش یابد در سال 2030 تعداد کشته‌ها به دو برابر برسد.
 
این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی مهمترین علت تصادفات را در دنیا استفاده از تلفن همراه و ارسال و دریافت پیامک عنوان کرد و گفت: تلفن همراه و کاربرد پیامک مشکل جهانی در خصوص تصادفات جاده‌ای عنوان شده و از مواد مخدر و الکل نیز پیشی گرفته است.

منبع: فارس