۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴

نظر چین در مورد توافق هسته ای ایران

وزارت خارجه چین روز دوشنبه پس از دیدار وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود، با صدور بیانیه‌ای، برهه کنونی را «فرصتی تاریخی» برای حل مناقشه هسته‌ای توصیف کرد.
کد خبر : ۲۲۷۳۶۵
صراط: به نوشته خبرگزاری رویترز، بنا بر اعلام وزارت خارجه چین، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که روز گذشته (یک‌شنبه) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار کرد، در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «گفت‌وگوهای هسته‌ای با یک فرصت تاریخی روبروست و دستیابی به یک توافق جامعه در زمان تعیین شده، خواست مردم است.»

وی در ادامه گفت: «دستیابی به توافق جامع برای ایران سودمند است و حقوق قانونی این کشور از جمله حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را تائید کرده و برای مردم ایران نیز منافعی چون بیرون آمدن هرچه سریع‌تر از سختی‌های تحریم‌ها و توسعه فعال اقتصادی است.»

ونگ ادامه داد، قابلیت بسیاری برای همکاری‌های میان دو کشور در زمینه انرژی وجود دارد و افزود فضای بسیاری وسیعی برای همکاری‌های صنعتی میان دو کشور می‌بیند.

وی در ادامه گفت، چین تمایل دارد شرکت‌های چینی بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کند و هم چنین تمایل دارد از طریق توسعه پارک‌های صنعتی مشترک، کارخانجاتی در راستای نیازهای ایران و توانایی‌های چین ایران احداث کند.

چین بزرگترین واردکننده نفت خام ایران به شمار می‌آید. در پی حصول توافق موقت هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در سال 2013، میزان واردات نفت خام این کشور از ایران، در سال گذشته میلادی (2014) با رشد 30درصدی، به بالاترین حد از سال 2011 رسیده است.
منبع: فارس