۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳

پایان دومین روز رایزنی‌های ایران و آمریکا

ظریف و کری وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز قرار است فردا و پس فردا یکشنبه و دوشنبه (سوم و چهارم اسفند) در شهر ژنو دیدار و گفت‌وگو کنند.
کد خبر : ۲۲۸۶۳۴
صراط: رایزنی‌های ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا و با حضور معاونان وزرای خارجه و کارشناسان دو طرف در ژنو بعد از حدود پنج ساعت پایان یافت.

دومین روز رایزنی‌های ایران و آمریکا که ساعت 16:30 امروز (شنبه) به وقت تهران (14 به وقت محلی) با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا و با حضور سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه و کارشناسان دو طرف در ژنو برگزار شد، بعد از حدود پنج ساعت به پایان رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی پیش از این رایزنی‌ها به نقل از مقامات غربی درباره حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ژنو نوشت: «انتظار می‌رود آنها درباره تعداد سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران (در توافق نهایی هسته‌ای)، میزان موادغنی شده که می‌تواند ذخیره کند، نوع تحقیق و توسعه در رابطه با غنی سازی و آینده رآکتور آب سنگین بحث و گفت‌وگو کنند».

علی‌اکبر صالحی صبح امروز به همراه محمدجواد ظریف وزیر خارجه و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور به منظور حضور در این گفت‌وگوها راهی ژنو شد.در این رایزنی‌ها بهروز کمالوندی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان نیز حضور دارد.

وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به حضور وزیر انرژی این کشور در ژنو اعلام کرد: «به درخواست جان کری وزیر خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی روز شنبه به ژنو سفر می‌کند تا در مذاکرات جاری با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، به وزیر کری بپیوندد. مقامات وزارت انرژی همواره به عنوان بخشی از تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در این گفت‌وگوهای کاملاً فنی دخیل بوده‌اند و وزیر مونیز هم در ژنو به تیم می‌پیوندد تا این رایزنی‌های فنی دقیق، ادامه یابد.»

اولین روز رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده هسته‌ای ایران و آمریکا در دو سطح معاونان و کارشناسان روز گذشته (جمعه) با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو دور و در مجموع به مدت 7 ساعت و نیم در هتل ویلسون شهر ژنو برگزار شد.

این رایزنی‌ها پنجمین دور رایزنی‌های ایران و آمریکا پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو بود. معاونان وزرای خارجه 2 کشور پیش از این دو بار در ژنو،‌ یک بار در زوریخ و یک بار هم در حاشیه پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ در این شهر بر سر یک میز به گفت‌وگو نشسته بودند.

قرار است فردا (یکشنبه) سوم اسفند ماه نیز نشست ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان در ژنو برگزار خواهد شد.

ظریف و کری وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز قرار است فردا و پس فردا یکشنبه و دوشنبه (سوم و چهارم اسفند) در شهر ژنو دیدار و گفت‌وگو کنند.

پس از آنکه ایران و 6 کشور در سوم آذر ماه سال جاری (1393) به دلیل وجود اختلافات عمده به خصوص در زمینه ظرفیت و میزان غنی سازی و شیوه رفع تحریم‌ها به توافق نرسیدند، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک)‌را برای هفت ماه (9 تیر 1394) تمدید کرده و تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت دهند تا ظرف چهار ماه (تا پایان مارس) بتوانند به تفاهم سیاسی دست یابند و پس از آن رایزنی‌های دوجانبه و چند جانبه بین تیم مذاکره کننده ایرانی و شش کشور برگزار و شهر ژنو اواخر آذر ماه و اواخر دی ماه میزبان یازدهمین و دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در سطح معاونان بود.
منبع: فارس