۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳

توافق مصر و جهاد اسلامی درباره رفح

منابع فلسطینی در خصوص اقدام گروه‌های تروریستی تحت حمایت رژیم اسرائیل برای ناآرام کردن اوضاع امنیتی در سینا در برهه پیش رو و تاثیر آن بر توافق جهاد اسلامی و قاهره بر سر بازگشایی گذرگاه رفح ابراز نگرانی کردند.
کد خبر : ۲۳۱۸۳۹
صراط: منابع فلسطینی در خصوص اقدام گروه‌های تروریستی تحت حمایت رژیم اسرائیل برای ناآرام کردن اوضاع امنیتی در سینا در برهه پیش رو و تاثیر آن بر توافق جهاد اسلامی و قاهره بر سر بازگشایی گذرگاه رفح ابراز نگرانی کردند.

منابع آگاه فلسطینی خبر دادند در صورتی که اوضاع امنیتی در شهرهای استان سینای شمالی رو به وخامت نرود، در برهه پیش رو شاهد بازگشایی گذرگاه رفح به صورت دوره‌ای در هر هفته خواهیم بود.
 
این منابع افزودند: در عین حال این نگرانی وجود دارد که گروه‌های تروریستی که غالبا از سوی رژیم اسرائیل حمایت می‌شوند، با ناآرام کردن اوضاع امنیتی در سینا عرصه را بر مردم نوار غزه تنگ کرده و برنامه بازگشایی گذرگاه رفح را برهم بزنند.
 
«رمضان شلح»، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین هفته گذشته به همراه معاونش «زیاد النخاله» به قاهره سفر کردند، شلح در این دیدار طرحی سه بندی شامل ترمیم شکاف بین حماس و مصر، حل بحران‌های نوار غزه از جمله بحران گذرگاه رفح و همچنین مشکل دستمزد کارکنان دولت سابق حماس به همراه بحران توقف بازسازی غزه را مطرح کرده است که در نتیجه آن دو طرف به توافقی برای بهبود تدریجی اوضاع در نوار غزه رسیدند.
 
مقامات مصری در پی سفر هیئت جهاد اسلامی به قاهره اعلام کرده اند که روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری گذرگاه رفح را به صورت موقتی باز خواهند کرد و از سوی دیگر دبیر کل جهاد اسلامی نیز پس از بازگشت از قاهره در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس وی را در جریان نتایج سفرش به مصر قرار داد.
دفتر هنیه هم روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رمضان شلح نتایج ملاقات خود با رهبری مصر را مثبت و مثمر ثمر توصیف کرد که در نتیجه آن گذرگاه رفح برای دو روز در هفته جاری باز خواهد شد و دبیر کل جهاد اسلامی نتایج دیگری نیز از این سفر برای آینده پیش بینی کرده است.
 
«اکرم عطا الله»، تحلیلگر سیاسی فلسطین گفت: در عین حال شایسته نبود که قاهره جنبش جهاد اسلامی را که برای مسائل مهمی و در راس آن بازگشایی گذرگاه‌های غزه به مصر رفته بود بدون دستیابی به توافقی شفاف و آشکار برای همه جهان به غزه بازگرداند.
 
وی افزود: مسدود ماندن گذرگاه رفح مشکل همه مردم غزه و حتی دردسری برای مصر شده است و از سوی دیگر جهاد سلامی مورد احترام زیادی در قاهره است و هیچ گاه هیچ گونه جسارتی به مصر نکرده و در همه مسائل همواره موضع بی طرفی اتخاذ کرده است.
 
تحلیلگر سیاسی فلسطین گفت: این جنبش جهاد اسلامی بود که ایران را به حمایت از موضع مصر فراخواند زمان آن بود که قاهره جهاد اسلامی را پاداش داده بود.
 
عطا الله گفت: جنبش جهاد اسلامی با قدرت از آشتی بین قاهره و حماس حمایت می‌کند در حالی که می‌تواند از تشدید فشارها بر حماس در مقام یک جنبش سیاسی دینی استفاده کند تا جایگزین آن شود، اما جهاد اسلامی نقش ملی خود را در تکمیل روند آشتی مصر و حماس به خوبی ایفا خواهد کرد، بخصوص که شاهد رشد حضور منطقه‌ای این جنبش فلسطین برای تنظیم مجدد قطب نمای کشورهای اسلامی به سوی آرمان‌های فلسطینی هستیم.
منبع: فارس