۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹

مشارکتی‌ها صلاحیت تشکیل حزب ندارند

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به استعلام‌های چهارگانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره حزب اتحاد ملت ایران گفت: اعضای سابق حزب مشارکت صلاحیت تشکیل حزب جدید را ندارند
کد خبر : ۲۳۱۹۲۷
صراط: عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به استعلام‌های چهارگانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره حزب اتحاد ملت ایران گفت: اعضای سابق حزب مشارکت صلاحیت تشکیل حزب جدید را ندارند

لطف‌الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مورد درخواست حزب اتحاد ملت ایران به کمیسیون ماده 10 احزاب اظهار داشت: درست است که کمیسیون ماده 10 احزاب از مراجع 4 گانه استعلام می‌گیرد، اما اساساً بحث عدم احراز صلاحیت مطرح نیست، بلکه بحث احراز صلاحیت مطرح است.
 
وی ادامه داد: احراز صلاحیت یعنی یک حزب باید نقاط سلبی نداشته باشد، ولی نقاط ایجابی داشته باشد. طبیعتاً مراجع چهارگانه اعلام می‌کنند که یک حزب هیچ نقطه سلبی ندارد و یک تشکل است. ولی اینکه آیا معتقد به مبانی اسلام، قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه است و به آن التزام عملی دارد، با استعلام بدست نمی‌آید. کمیسیون ماده 10 احزاب باید در این زمینه بررسی‌ها را انجام دهد، نظر خود را بدهد و به این مطلب برسند.
 
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: در این زمینه امکان دارد که تحقیقات میدانی و استعلام کنند یا خودشان این مسئله را بررسی کنند. لذا من معتقدم منهای استعلام‌ها که باید مثبت باشد تا دلایل سلبی را پوشش دهد، دلایل ایجابی به قوت خود باقی است و باید کمیسیون ماده 10 احزاب این مسئله را احراز کند.
 
فروزنده با تأکید براینکه کمیسیون ماده 10 احزاب فراقوه‌ای است و شأن بالایی دارد و بالاتر از قوه مجریه است، یادآور شد: قانون گذار هدفش این بوده است که استعلام‌ها را گرفته و اطلاعات جمع‌آوری شود و پس از آن جمع 6 نفره کمیسیون ماده 10 احزاب تمام مسائل را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرند.
 
وی یادآور شد: ما از کمیسیون ماده 10 احزاب می‌خواهیم حتماً به وظیفه قانونی در زمینه ارائه مجوز به چنین احزابی عمل کند و هر حزبی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند، باید قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه را قبول داشته باشند.
 
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی یادآور شد: به هر حال افرادی که زمانی با حزب مشارکت کار می‌کرده‌اند، اجمالاً صلاحیت ندارند مگر حجت بالاتری وجود داشته باشد و این وظیفه کمیسیون ماده 10 احزاب است که به وظیفه خود عمل کند و اگر عمل نکند، کوتاهی کرده و باید پاسخگوی خداوند، قانون و مردم باشد.
منبع: تسنیم