۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳

نامه مقام سعودی به رهبر انصارالله

در حالی که رهبر انصارالله یمن از وجود مذاکرات غیرمستقیم میان عربستان سعودی و این جنبش در راستای بهبود روابط دوجانبه خبر می‌دهد، برخی منابع رسانه‌ای از نامه جانشین ولیعهد عربستان به رهبر این جنبش خبر می‌دهند.
کد خبر : ۲۳۳۳۶۰
صراط: در حالی که رهبر انصارالله یمن از وجود مذاکرات غیرمستقیم میان عربستان سعودی و این جنبش در راستای بهبود روابط دوجانبه خبر می‌دهد، برخی منابع رسانه‌ای از نامه جانشین ولیعهد عربستان به رهبر این جنبش خبر می‌دهند.

«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در جمع یک هیأت از رسانه‌های محلی در استان صعده تایید کرد که طی چند روز گذشته تماس‌های غیرمستقیمی میان این جنبش و عربستان سعودی برقرار شده است.
 
وی ضمن استقبال از برقراری روابط حسنه میان صنعا و تمام کشورهای همسایه و منطقه، از حمایت‌های بی‌قید و شرط ایران استقبال کرد و درباره روند گفت‌وگو‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور مستعفی یمن در عدن، اظهار نظر کرد و در نهایت گفت که همه روابط باید بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشورها باشد.
 
تماس‌های غیرمستقیم ریاض و انصارالله
 
رهبر انصارالله از برقراری روابط حسنه بین‌ عربستان و یمن در چارچوب دوستی و تحقق منافع مشترک دو ملت استقبال کرد و گفت که درهای برقراری روابط به روی کسی بسته نیست.
 
بر اساس این گزارش عبدالملک الحوثی به ماهیت ایفای نقش عربستان در یمن به ویژه حمایت از شخصیت‌هایی که ملت یمن علیه آنها انقلاب کرده‌اند، اعتراض کرد.
 
خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» نوشت که عبدالملک الحوثی تایید کرده که تماسها با عربستان سعودی قطع نشده و طی دو روز گذشته تماس‌های غیرمستقیمی صورت گرفته است.
 
رهبر انصارالله یمن در جمع یک هیأت از رسانه‌های محلی در استان صعده؛ گفت: تماس‌های ما با عربستان سعودی هنوز قطع نشده و طی دو روز گذشته تماس‌های غیرمستقیمی برقرار شده است.
 
وی از آمادگی انصارالله برای برقراری روابط میان صنعا و ریاض بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی و تبادل منافع مشترک خبر داد و گفت: ما از برقراری روابط با محیط عربی و اسلامی بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی استقبال می‌کنیم. درهای روابط با یمن برای همه طرف‌هایی که به حاکمیت ملی و استقلال در تصمیم‌گیری سیاسی احترام می‌گذارند، باز است.
 
استقبال از حمایت‌های ایران
 
وی در پاسخ به سوالی درباره روابط با ایران گفت: ما به دنبال برقراری روابطی متوازن با همه در منطقه هستیم و درها برای همه کسانی که می‌خواهند بی هیچ قید و شرط و پیش شرطی به یمن کمک کنند، باز است.
 
«جمال‌ بنعمر» به ادامه گفت‌وگوها در یمن متقاعد شد
 
وی درباره تلاش‌های «جمال بنعمر» فرستاده سازمان ملل برای تکمیل گفت‌وگوها میان گروه‌های سیاسی گفت: فرستاده سازمان ملل در سفرهای اخیرش به عربستان و قطر به این نتیجه رسید که نیت این کشورها و میزان تمایل آنها برای ادامه گفت‌وگوها در خارج از یمن روشن نیست به همین دلیل گفت‌وگوها در صنعا دنبال شد.
 
هادی در پی ایجاد بحران‌های جدید است
 
رهبر انصارالله یمن درباره اقدام «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی مبنی بر فرار از صنعا به عدن، گفت: این اقدام در شرایطی که وی توافقنامه نهایی برای پایان دادن به بحران سیاسی یمن را امضا کرده بود، برای ایجاد بحران‌های جدید میان گروه‌های سیاسی کشور صورت گرفت.
 
وی افزود که میزان زیادی پول به مبلغ 3 میلیارد دلار برای رئیس‌جمهور مستعفی هزینه شد تا روند گفت‌وگوها در یمن ناکام بماند.
 
نامه محرمانه جانشین ولیعهد عربستان به رهبر انصارالله
 
پایگاه خبری یمنی «المساء پرس» به نقل از یک منبع آگاه نوشت که چند روز پیش یک هیأت سعودی به «صعده» رفته است و به رغم آنکه گفته می‌شود این سفر محرمانه بوده و به همین دلیل در این زمینه سانسور خبری صورت گرفته، اما این منبع می‌گوید که هیأت مذکور با رهبر انصارالله دیدار و نامه اختصاصی «محمد بن نایف» جانشین ولیعهد عربستان را به او تقدیم کرد.
 
بنا بر این گزارش، فحوای این نامه هنوز فاش نشده است.
 
ناظران سیاسی بر این باورند که عربستان سعودی، یمن را عمق استراتژیک و حیاط خلوت خود می‌داند و به همین دلیل تمام تلاش خود را وقف مرتب کردن برگه‌های موجود در یمن کرده است به همین دلیل حتی اگر بهای این اقدام، برقراری تماس با انصارالله باشد، از آن دریغ نمی‌ورزد تا همه چیز را در راستای منافع خود تنظیم کند.
منبع: فارس