۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱

نصرالله: شکست سوریه شکست منطقه است

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که درگیری در منطقه سیاسی است و برخی‌ها در این درگیری از نام دین و شعارهای دینی سوء استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۲۳۶۲۱۴

صراط: دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب در گفت‌و‌گو با شبکه الاخباریه تاکید کرد که شکی نیست که اکنون در مرحله حساس قرار داریم و افکار عمومی عربی توجه ویژه ای به شرایط منطقه دارند.

سید حسن نصر الله در ادامه افزود: درگیری در منطقه سیاسی است و برخی‌ها در این درگیری از شعارهای دینی و نام دین سوء استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که شاه ایران حکومت ایران را بر عهده داشت به دلیل داشتن قرار داشتن در نظام آمریکایی، کشورهای عربی و غربی ارتباط مستحکمی با این کشور داشتند و در آن زمان یک امیر یا مفتی عربستانی این صحبت را مطرح نمی کرد که شاه و ایرانی‌ها شیعه و رافضی هستند. شاه نیز یک مسلمان شیعه بود، اما در آن زمان هیچ کس به مناسبات عربستان سعودی با رژیم شاهنشاهی و امپراتوری ایران اعتراض نمی‌‌کرد و هیچ کس موضوع امپراطوری ایرانی‎ها را مطرح نمی‌کرد، زیرا شاه متحد آنها بود و همگی آن‌ها یک ارباب داشتند که همان آمریکا بود اما از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و روابط این کشور با اسرائیل قطع شد ما زبان و رویکرد جدیدی علیه این کشور شنیدیم و دیدیم.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: گزینه اعلام شده ما مشارکت در جنگ علیه تروریست ها در سوریه بود. دبیرکل حزب الله افزود: این گزینه ما بود و هیچ گونه ترسی از اعلام آن هم نداشته و نداریم.

سید حسن نصرالله گفت: انتظار می رفت که سوریه در برابر جنگ طولانی و فرسایشی و بسیار سخت قرار بگیرد اما باید گفت که سوریه از معدود کشورهای منطقه است که تصمیمات ملی مستقلی دارد.

وی تصریح کرد: حجم توطئه‌ها علیه سوریه بسیار زیاد بود و ما پیش بینی می کردیم که سوریه با یک نبرد فرسایشی روبرو شده است.

نصرالله تاکید کرد: القاعده برای سیطره بر سوریه به این کشور نفوذ پیدا کرد تا از آنجا به کل منطقه و سپس یمن نفوذ پیدا کند.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: بشار اسد به طور جدی برای انجام اصلاحات آماده بود اما آنها تحولات سوریه را به سمت درگیری های مسلحانه پیش بردند.

وی گفت: شجاعت رییس جمهور سوریه بر همگان اعم از دوست و دشمن اثبات شده است و این شجاعت وی نشان داد که سوریه کشور مستقلی است. همه می خواهند سوریه محل عبور نفت و گازشان شود. یعنی سوریه را برای خود می خواهند نه برای مردم سوریه.

نصرالله با بیان اینکه جنگ در سوریه با شکست مواجه شد، گفت: در سوریه دولت، نظام و نقش سیاسی برپا است و هدف اصلی دشمنان که همان سیطره بر سوریه بود، محقق نشده است.

وی دلیل حضور حزب الله در سوریه را حجم توطئه‌ها دانست و گفت: شکست سوریه در برابر عناصر تکفیری و دشمنان آن، شکست لبنان، فلسطین و منطقه است و تردیدی نیست که جنگ القلمون نیاز مشترک سوریه و لبنان است.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد که تصمیمات نظامی در سوریه، سوری است و ما به آنها کمک و مشورت می کنیم اما نهایتا خود فرماندهان نظامی ارتش سوریه هستند که تصمیم گیری می کنند اما کشورهای عربی و ترکیه درصدد مصادره قدرت تصمیم گیری در سوریه هستند.

نصرالله تصریح کرد: مسئله در سوریه فراتر از بحث نظام است و خدا را شکر سوریه هم اکنون هم رئیس جمهور دارد و هم ارتش که علیه این توطئه می جنگد.

سید حسن نصرالله افزود: حزب الله لبنان یک قدرت منطقه‌ای یا ارتش نیست بلکه نیروی مقاومت است که اهداف و امکانات مشخصی دارد ولی در برخی عرصه‌ها وارد شده به ویژه در نبرد با گروهک‌های تروریستی تکفیری اثر گذار است.

نصرالله با اشاره به اینکه اگر القاعده بر سوریه مسلط شود، تکلیف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اردن و عراق چه خواهد شد اظهار داشت: ما از ابتدا گفته‌ایم که برای دفاع از خود به سوریه می‌رویم.

دبیرکل حزب الله گفت: جنگ سال 2006 علیه لبنان با تصمیم آمریکا و اجرای اسرائیل صورت گرفت و هدف از آن نابودی مقاومت و سپس حرکت به سوی سوریه بود.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه کدام گروه و رهبر سیاسی ما را به حل سیاسی و گفت‌وگو دعوت کردند، ابراز داشت: امر مطلوب در سوریه مقاومت دولت و باز گذاشتن درها برای راه حل سیاسی است.

منبع: فارس