۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴

احتمال شرکت ترکیه در حمله به یمن

یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد، ترکیه مشارکت نظامی در یمن نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۷۶۰۰
صراط: یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد، ترکیه مشارکت نظامی در یمن نخواهد داشت.

«فاروق عثمان لوغ اوغلو» نماینده حزب جمهوری‌خواه ترکیه گفته است احتمال مشارکت مستقیم این کشور در عملیات نظامی در یمن، بسیار کم است.
 
وی روز گذشته (دوشنبه) در مصاحبه با پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه، گفت ترکیه حمایت‌های لجستیک از ائتلاف سعودی را نیز به حداقل می‌رساند.
 
روز 26 مارس میلادی، حدود سه هفته پیش از این، ائتلافی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به غیر از عمان با رهبری سعودی، حملات هوایی علیه یمن آغاز کردند. بعد از شروع اقدامات این ائتلاف نظامی در یمن، «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه گفت، ممکن است ترکیه حمایت لجستیک از این ائتلاف به عمل بیاورد.   
 
لوغ اوغلو در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم ترکیه تقش مستقیمی در بحران یمن ایفا خواهد کرد. مهم نیست شرایط یمن چگونه پیش خواهد رفت، مشارکت ترکیه در این کشور محدود به حمایت لجستیک خواهد بود و بیش از آن نیست. وی افزود، ترکیه از مداخله مستقیم در بحران سوریه و عراق نیز اجتناب کرده است.»
 
این نماینده حزب جمهوری‌خواه ترکیه در ادامه به سفر اخیر اردوغان به تهران نیز اشاره کرد و گفت رییس جمهور ترکیه و رییس جمهور ایران در دیدار تهران بر همکاری مشترک و تاکید بر حل مسالمت‌‌آمیز بحران یمن تاکید کرد.
 
لوغ اوغلو افزود: «شرایط یمن با سناریوی متفاوتی پیش رفت. عربستان سعودی به حملات هوایی خود ادامه داد و ایران ناو جنگی به خلیج عدن فرستاد، اما این راه حل شرایط کنونی نیست.»
 
به عقیده وی راه حل بحران یمن تلاش‌هی دیپلماتیک و گفت‌وگو با حضور ترکیه، ایران، مصر و عربستان سعودی است.
منبع: فارس