۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳

سیدحسن خمینی چگونه ناگهان "علامه" شد؟!

"علامه" برای کسانی است که 50 سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظرند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آن‌قدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از 10 نفر را ذکر کرد.
کد خبر : ۲۳۸۷۷۶
صراط: چند روز پیش، در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره)، که با حضور اعضای بیت امام و برخی از مسئولین تشکیل شد، آقای هاشمی رفسنجانی نیز یکی از سخنرانان مراسم بودند و در اوایل سخنرانی خود از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این‌گونه تقدیر کرد: «علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه‌ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سید یاسر و سید علی که تفاوت بین آنها نمی‌بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.»[1] اولین کلمه این عبارت باعث شد که بحث‌های زیادی شکل بگیرد و افراد زیادی نسبت به عنوانی که آقای هاشمی به کار بردند، اظهار تعجب کردند. در ادامه به نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد:

تعریف برخی از عناوین حوزوی

در عرف حوزوی عناوین زیادی وجود دارد که بر اساس آنها طلاب را مخاطب قرار می‌دهند؛ مثلا طلبه‌ای که چند سال از درس حوزه را خوانده باشد، حجت الاسلام و طلبه‌ای که استاد درس خارج فقه یا اصول است و اجازه اجتهاد نیز دارد، اغلب حجت الاسلام و المسلمین و يا آیت الله می‌خوانند و تنها کسانی را آیت الله العظمی می‌گویند که جز مراجع معروف یا مراجع دارای رساله باشند.

این عناوین هرچند متر و معیار مشخص و دقیقی ندارد،‌ اما آنقدرها هم بی‌پایه و اساس نیست، مثلا هیچ‌کس در حوزه، طلبه سطح یک را آیت الله و یا استادی را که 30 سال درس خارج داده است، حجت الاسلام نمی‌خواند. برخی از عناوین نیز هستند که برای افراد خاصی استفاده می‌شود. مثلا، لفظ علامه برای کسانی است که سال‌ها، حداقل 40 یا 50 سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظر هستند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آنقدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از 10 نفر را ذکر کرد که با عنوان علامه مشهور شده‌اند، دقت علما روی استفاده از الفاظ حوزوی به قدری است که شهید مطهری با آن همه آثار و مقالات و سخنرانی‌ها در موضوعات مختلف، در میان حوزویان به عنوان علامه خطاب نشده است.

آثار علامه‌های معروف در چند دهه اخیر

از بین علمایی که طی چند دهة گذشته به عنوان علامه شناخته شده‌اند، افرادی به چشم می‌خورند که عمر خود را در راه تدریس و تحقیق علمی گذرانده‌اند و بیش از 60 یا 70 سال سابقه علمی دارند. برخی از این افراد عبارتند از: علامه طباطبایی، علامه جعفری، علامه امینی، علامه حسن زاده آملی. برای اینکه شأن و جایگاه علمی این افراد معلوم شود، برخی از آثار ایشان را نقل می‌کنیم که هر کدام از این علما با یکی از آثارشان انقلابی در عرصه حوزه و علوم انسانی و دفاع از اسلام و تشیع به راه انداختند.

این آثار و سوابق چند ده سالة هر یک از علما در تدریس و تحقیق در حوزه علمیه نشان می‌دهد که عنوان «علامه» به راحتی قابل دستیابی نیست و باید زحمات و تلاش‌های زیادی در حوزه علمیه کشید تا دیگران شما را به عنوان «علامه» بشناسندو شهید مطهری با وجود اثار، مقالات و سخرانی‌های مختلف و متنوع در علوم انسانی، در فضای حوزوی به عنوان علامه شناخته نشدند.

سیدحسن خمینی چگونه ناگهان

سیدحسن خمینی چگونه ناگهان

سیدحسن خمینی چگونه ناگهان

سیدحسن خمینی چگونه ناگهان

سید حسن خمینی چه آثاری در فضای علمی دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی سال‌هاست که در قم مشغول تحصیل و تحقیق و تدریس دروس حوزی است. سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) سوابق تدریس وی در حوزه را اینگونه نقل کرده است:

«سید حسن خمینی دو سال بعد از ورود به حوزه علمیه قم (سال 1370) در مدرسه کرمانی ها فعالیت در زمینه تدریس مقدمات را شروع و در مدت 8 سال کتابهایی نظیر: جامع‌المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب و مختصرالمعانی، معالم، شرح لمعه، منطق مظفر را تدرس کرده از سال 1379 به مدت 10 سال به تدریس سطوح عالی پرداخته و در این مدت کتابهایی نظیر: رسائل، مکاسب محرمه، بیع، خیارات و کفایه را در کارنامه فعالیتهای تدریسی خود دارد و بعضی از این کتب را حتی 2 یا 3 بار به تدریس نشسته است.

درس فلسفه سید حسن آقا که با تدریس کتاب منظومه مرحوم ملاهادی سبزواری از سال 1385 شروع شده است، در آبان سال 1391 به پایان رسید.

تدریس خارج اصول حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی از سال تحصیلی 90-1389 شروع شده و هم اکنون در محل مدرسه دارالشفای قم ادامه دارد و کلاس درس وی از کلاس های پررونق حوزه قم است.»[2]

این سوابق نشان می‌دهد که سیدحسن آقا در 20 سال گذشته بیشتر مشغول به مطالعه دروس حوزوی بوده و به قول طلبه‌ها ممحض در علوم حوزوی شده است.

به گفته سایت مذکور، آثار ایشان عبارتند از:

سیدحسن خمینی چگونه ناگهان

این آثار و سوابق تدریس نشان می‌دهد که ایشان سال‌ها در حوزه به تدریس و تحقیق اشغال داشته است، اما نشان می‌دهد که ایشان تا متخصص در همه یا اغلب دروس حوزوی فاصله زیادی دارند اگرچه دارای استعداد قابل توجهی هستند ولی در ابتدای راه هستند و باید تلاش زیادی در فضای حوزوی داشته باشند تا بتوانند به مدارج بالای علمی دست یابند،

آقای هاشمی، سخنان امام به فخرالدین حجازی را به یاد بیاورید

آقای هاشمی با به کاربردن عنوان «علامه» در همایشی رسمی و در مقام یک سخنران، نشان دادند که دقیقا معنای این لفظ را مدنظر دارند و می‌خواهند سید حسن خمینی را به عنوان یک علامه معرفی کنند. در صورتی که همان‌گونه که بیان شد، این لقب را بیشتر برای علمای متبحر در چندین علم و علمای باسابقه به کار می‌برند و سیدحسن آقا هرچند بیش از 20 سال است که در فضای حوزه تدریس و تحقیق دارند، اما برای عنوان «علامه» هنوز جوان به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد که به کار بردن این‌گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می‌شود.

نکته دیگری که باید به آقای هاشمی تذکر داد، تملقی است که ایشان نسبت به سیدحسن آقا دارند و باعث تعجب است که آقای هاشمی حساسیت‌های زیاد حضرت امام (ره) نسبت به تملق را از یاد برده‌اند و این رفتار ناپسند را درباره سیدحسن آقا تکرار می‌کنند. یکی از اتفاقات تاریخی مهم درباره تملق از حضرت امام در دیدار با نمایندگان اولین دوره مجلس رخ داد. در آن جلسه، مرحوم فخرالدین حجازی که نفر اول منتخب مردم شهر تهران بود، به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنانی را ایراد کرد و در بخشی از آن با بیانی بسار شیوا به تجلیل از امام پرداخت. وی سخنرانى خود را با جمله‌ی «بأبى أَنْتَ وَ امّى» آغاز کرد و بقیة سخنرانى را نیز به تعریف و تمجید از مقام والاى حضرت امام اختصاص داد. این سخنان مرحوم حجازی با واکنش حضرت امام مواجه شد. ایشان افراد را از بیان چنین تعاریف و تمجیدهایی برحذر داشتند و تذکر دادند که انحطاط و سقوط اخلاقی افراد از همین‌گونه رفتارها و تمجیدها آغاز می شود. حضرت امام در آغاز سخنان آن روز خود تأکید کردند: «من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مى‌برم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسان‌ها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى. من در عین حال که از آقاى حجازى تقدیر مى‌کنم که ناطق برومندى است و متعهد، لکن گله مى‌کنم که در حضور من مسائلى که ممکن است من باورم بیاید فرمودند. پیروزى ما مرهون اسلام است. نه مرهون من است و نه مرهون شما و نه مرهون هیچ قوه‌اى، مرهون اسلام است.»[3]

این مطالب در سال 1359 از سوی حضرت امام و در دیدار با اولین دوره نمایندگان مجلس ایراد شده است و آقای هاشمی یکی از حاضران در آن جلسه بوده و بعید است که این سخنان حضرت امام را از یاد برده باشند.



[1]- http://www.entekhab.ir/fa/news/198728

[2]- http://www.imam-khomeini.ir/fa/c2733/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B3%D8%A8%DB%8C%D9%86/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86/

[3]- http://www.entekhab.ir/fa/news/78030

منبع: مشرق
نظرات بینندگان
ایران دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶۳
۳۱
از دست فرزندان خمینی عصبانی باشید وبا این عصبانیت به میرید.
حسینعلی کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۱
۵
علامه یعنی چه چرا از زبان حجت ی که بعضیها اورا ایت ا... مینامند که نیست
shahin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۴۴
۱۱
همان گونه که بعضی ها یک شبه ایت اله شدند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵۴
۱۶
ببخشيد اونوقت آقاي مصباح يزدي چقدر كتاب و فعاليت علمي داره كه شده علامه؟! به نسبت سنش
عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
سلام علامه مصباح بیش از 100کتاب دارند شما چند کتابش را دیده ای؟اگر قضاوت شما ان جوری باشد که معلومه دیگر.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۷
۳۲
ممنون از مطلب شما
آیت الله سبحانی و مکارم شیرازی هرکدام با تالیف بیش از 100 جلد کتاب هنوز به آنها علامه گفته نمی‌شود
البته در بین علامه‌ها، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی هر کدام با بیش از صد جلد کتاب و تخصص در رشته های‌ فراموش شدند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۳۲
۱۵
صراط چشمات در بیاد .اولن با این گزارش داری سید حسن رو تخریب میکنی .اتفاقا اقای ایت الله هاشمی دامت البرکاته بسیار خوب گفتند .زیرا که به نسبت سن علما که همه تا 90 سال عمر کردند تا ده کتاب نوشتند .ایشان با سن کمشون 4 کتاب نگارش فرمودند .یقینا با طول عمری که خداوند متعال به ایشان عطا میفرمایند تا سن علامه امینی و جعفری و املی به 20 یا 30 کتاب هم خواهد رسید .پس دیدت رو باز کن اهل بیت جماران و امام عزیزم رو تخریب نکن .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۱
۲۷
تعجب بنده زمانی بود که اسم این شخص بین هیات امنایی دانشگاه ازاد دیدم
روح اللهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۳۳
۱۵
بسوزد ان که نتوان دید .
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۶
۹
لقب علامه به هر کسی میگن تو پاکستان به یک طلبه با اندک سوادی میگن علامه این ها دیگر اعتباری شده بله اگر به نوه گرامی امام آیت الله العظمی بگویند یا مرجع تقلید برای ایشان زود است و گرنه تو حوزه های علمیه علامه زیاده
مجید
|
-
|
۰۸:۲۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۱
۲۵
تملق ادم نمی شناسد......




خدایا ختم بخیرمون کن
وسایه اقای خامنه ای رو از سرمون کم نکن....
احمدخواجوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۰
۱۲
هاشمي رئيس تشخيص ميباشد وتشخيص ميدهد كي وچه كسي ميتواند علامه باشد حالا چرا برخلاف قانون حرف ميزنيد
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۴
۷
صراط من از طرفدارای پرو پا قرص صراطم ولی چند روزه داری جفنگ میگی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹
۲
طبق تعریف، علامه به فردی گفته می شود در علوم متعدد با استدلال خبره باشد. نه تنها در زمینه علوم دینی و فلسفه بلکه در زمین فرهنگ و ادبیات هم تسلط داشته باشد.
ضمناً قطعاً می دانید اکثر آثار شهید مطهری کتابت سخنرانی های ایشان بوده که برای گسترش سریعتر بین تمامی ملت منتشر شده است.
لازم به ذکر است لفظ علامه برخلاف لفظ آیت الله، یک لفظ رایج حوزوی نیست بلکه مشابه لفظ امام که به پیشرو و رهبر گفته میشود است.

ضمناً لزومی ندارد در تکاپوی آن باشیم تا هر حرفی که رقیب/دشمن ما میزند رد کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۵
۶
دست خودشونه يهوي ديدي شد آيت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹
۷
این مدرک جعلی و سیاسی است سید حسن مواظب باشد آلت دست قرار نگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹
۹
با اينكه من به آقاي هاشمي ارادت دارم بايد بگويم حرف ايشان اصلا مناسب نبود. خواص مي دانند اين حرف ايشان براي چه بود!! البته ايشان تقصير ندارند وقتي دانشگاه آزاد در دو سال اخير به كارخانه توليد مدرك تبديل شده است تعبير علامه چندان غلط هم نيست!!
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۷
حالا علامه اغراق شده ولی شما به آیت الهی رضایت بدید.
خخخخ
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۱۳
علامه سید حسن خمینی و احتمالا چند ماه دیگه ایت الله سید حسن خمینی واقعا چه .....ست
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹
۱۷
رفسنجانی چگونه ناگهان آیت الله شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۸
۱۲
اقاي هاشمي كارشون درسته
خدا پشت وپناهش
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۷
۹
خجالت آوره تعابیر زشتتان نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ این بی ادبی ها رو ثبت خواهد کرد.
شما چه کاره این که این اندازه زشت سخن می گویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵
۱۷
آقای هاشمی با علامه خطاب کردن سید حسن رسما جلوی هرگونه فعالیت احتمالی انتخاباتی سید حسن رو گرفت
خیالتون راحت باشه که دیگه سید حسن در هیچ انتخاباتی گزینه نیست
تماااااام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۷
۱۰
واقعا متاسفم براتون/سید حسن آقا شان و منزلتشون بالاتر از این حرفاست.فرافکنی نکنید دیوثا
دوستدار امام و خانواده امام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۱
۱۱
تا کور شود هر آن کس که نتواند دید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۲
۸
صراطي اب بريز فقط اب بريز
ایثارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۵
۴
یک شبه سردار شدن یک شبه مرجع تقلید شدن یک شبه رئسی جمهور شدن یک سبه از قائم مقامی عزل شدن ............. کشوری که شایسته سالاری نباشه این کارها بعیدنیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۳
۲
صراط جون چرا اون وقتی که آقای دل بندتان را پدیده هزاره سوم و پیامبر بعد فرضی بعد از پیامبر اسلام را خطاب می کردند صدات در نمی آمد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۷
۱۲
آخه شما درباره هاشمی چی فکر کردین؟؟!! هر کسی به هاشمی چسبید دیر یا زود رسوا می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۷
۸
تعريف آقاي هاشمي را جدي نگيريد تعريفش اغراق اميز است كوبيدنش هم اغراق آميز است مگر يادتان رفته در تبريز از او استقبال نكردند آمد در نماز جمعه فرمود تبريز دهي است بزرگ والا سيد حسن آقا يك طلبه بيش نيست در مقابل بزرگان حوزه
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۱۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۰
۶
"علامه" برای کسانی است که ۵۰ سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظرند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آن‌قدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از ۱۰ نفر را ذکر کرد.