۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

آمریکا: کره‌شمالی از مذاکرات ایران درس بگیرد

یک مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که کره شمالی باید از شکل گیری توافق هسته‌ای با ایران یاد بگیرد که واشنگتن مایل به تعامل دشمنان خود است اگر یک شریک معتبر و قابل اعتماد برای مذاکره وجود داشته باشد.
کد خبر : ۲۳۸۷۷۸
صراط: سیدنی سیلر فرستاده آمریکا به مذاکرات شش جانبه در خصوص برنامه هسته‌ای کره شمالی، تصریح کرد که پیونگ یانگ باید از مذاکرات هسته‌ای با ایران، این مساله را فرابگیرد که واشنگتن حاضر است تا در صورت وجود یک شریک قابل اعتماد و معتبر، با دشمنان خود تعامل کند.
 
به نقل از آسوشیتدپرس، وی در ادامه افزود: کوبا و میانمار به پیشنهاد ما برای نرمش مواضع سخت خود پاسخ دادند ولی در دو سال گذشته هیچ نشانه‌ای وجود نداشته است که نشانگر تمایل کره شمالی برای خلع سلاح اتمی باشد، در این شرایط رهبران کره شمالی همچنان به دنبال توسعه برنامه اتمی خود علی رغم تحریم ها و انزوای سیاسی هستند.
 
سیلر تاکید کرد که کره شمالی احتمالا از مذاکرات هسته‌ای ایران هیچ درسی را فرانگرفته است و اگر چنین چیزی وجود داشت ما احتمالا باید زودتر از این، مشاهده می کردیم.
 
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص پیش شرط آمریکا برای مذاکره با کره شمالی، گفت: پیونگ یانگ باید برنامه اتمی و شلیک موشک را متوقف کند تا مذاکرات از سر گرفته شود. کل جامعه بین المللی به دنبال تغییر این نوع سیاست کره شمالی است و تغییر سیاست نیز با پاسخ مثبتی روبرو خواهد شد.
منبع: تسنیم