۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

دیپلمات‌های غربی: دور اول مذاکرات مثبت بود

منابع مطلع با «مثبت» خواندن نتایج اولین دور مذاکرات هسته‌ای پس از تفاهم حاصل شده در «لوزان»، توافق نهایی تا ضرب‌الاجل خود خوانده ۹ تیرماه را ممکن دانسته‌اند.
کد خبر : ۲۳۹۰۸۲
صراط: منابع مطلع با «مثبت» خواندن نتایج اولین دور مذاکرات هسته‌ای پس از تفاهم حاصل شده در «لوزان»، توافق نهایی تا ضرب‌الاجل خود خوانده ۹ تیرماه را ممکن دانسته‌اند.

دیپلمات‌های غربی دور اول مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که با هدف رسیدن به توافق نهایی بر اساس تفاهمات «لوزان» انجام می‌شود را مثبت ارزیابی کرده و بر همین اساس خاطرنشان کرده‌اند رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئیه امکان‌پذیر است.
 
دو دیپلمات غربی مطلع به چند و چون مذاکرات روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن اعلام این خبر گفته‌اند دور جدید این گفت‌وگوها که روز جمعه به پایان رسید عمدتاً بر موضوع سرعت رفع تحریم‌ها متمرکز بوده است.
 
منابع مورد استناد آسوشیتدپرس خواسته‌اند هویتشان فاش نشود چرا که مجاز به گفت‌وگوی علنی در این باره نیستند.
 
هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (11 تیرماه) باشد.
 
بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.
 
علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.
منبع: فارس