۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

ناتو: هدف ما هرگز انزوای روسیه نبوده

دبیر کل ناتو با اشاره به اینکه هرگز هدف ما انزوای روسیه نبوده است بر لزوم همکاری با مسکو در حل سیاسی اختلافات و بحران ها تاکید کرد.
کد خبر : ۲۷۲۷۶۶
 صراط: دبیر کل ناتو با اشاره به اینکه هرگز هدف ما انزوای روسیه نبوده است بر لزوم همکاری با مسکو در حل سیاسی اختلافات و بحران ها تاکید کرد.

"ینز استولتنبرگ"، دبیر کل ناتو در گفتگو با یک نشریه اروپایی وابسته به روزنامه آلمانی "دی ولت" اظهار داشت که همه متحدان ناتو در ائتلاف علیه داعش شرکت می کنند و ناتو یک نقش کلیدی در مبارزه با تروریسم ایفا می کند. بزرگترین عملیات ما در افغانستان همچنان ادامه دارد و دلیل اینکه چرا ما خود را درگیر این جنگ کردیم مبارزه با تروریسم بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله اختلافات بین ترکیه و روسیه بعد از هدف قرار گرفتن یک جنگنده روسی در مرزهای سوریه توسط آنکارا پرداخته و اظهار داشت: ترکیه از طریق مرزهای خود با عراق و سوریه در شرایط دشواری قرار دارد. این کشور حدود دو میلیون پناهنده را پذیرفته است. هر کشوری حق دارد از تمامیت ارضی خود از جمله حریم هوایی کشورش دفاع کند.

"استولتنبرگ" همچنین گفت: ناتو در راستای بهبود دفاع هوایی خود به ترکیه کمک می کند.

دبیر کل ناتو در پاسخ به این پرسش که آیا شلیک به جنگنده روسی از طرف ترکیه اقدام درستی بود گفت: حالا این مسئله مهم است که تنش زدایی کرده و مکانیسمی را راه اندازی کنیم که از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری به عمل آوریم.

وی همچنین گفت: روسیه این مسئله را آشکار کرده است که به دنبال هیچ گونه درگیری نظامی با ترکیه نبوده و می خواهد تمرکز خود را در این راستا قرار دهد که تنش زدایی کرده و هیجانات را کاهش دهد.

دبیر کل ناتو درباره پیشنهاد فرانسه مبنی بر اینکه روسیه هم در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش وارد شود گفت: من این را تمجید می کنم که روسیه در مبارزه با داعش نقش سازنده ای را ایفا کند.

استولتنبرگ در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که هیچ کس نمی گوید که بمباران های هوایی به تنهایی مسئله را حل می کند، اما این مهم است که از حملات هوایی استفاده کنیم تا پیشرفت داعش را متوقف کنیم. پس از آن تازه کار برای ما آغاز می شود. من از تلاش ها برای یک راه حل سیاسی حمایت می کنم. ما باید همچنین با تبلیغات داعش مبارزه کنیم و بر سر ارزش های خود ایستادگی کنیم. ما باید همه اقدامات را به موازات هم انجام دهیم و این مسئله زمان زیادی نیاز دارد. راه حل ساده ای برای بحران سوریه وجود ندارد و راهکار نظامی تنها یکی از بسیاری راه حل هاست.

وی اعزام نیروهای زمینی به سوریه را در دستور کار ناتو ندانسته و تقویت نیروهای محلی را از اولویت های کار دانست.

دبیر کل ناتو همچنین اعلام کرد که این یک جنگ بین غرب و جهان اسلام نیست اما علیه افراط گرایی و تروریسم است. مسلمانان در خط مقدم این جنگ هستند. اکثر قربانیان مسلمانان هستند و اکثر آن هایی که علیه داعش مبارزه می کنند مسلمانان هستند. ما نمی توانیم این مبارزه را برای آن ها هدایت کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره همکاری با روسیه در مبارزه با تروریسم تصریح کرد که ما نمی توانیم راه حلی را در سوریه دنبال کنیم که هزینه آن را اوکراین پرداخت کند.

"استولتنبرگ" در عین حال از مشارکت روسیه در گفتگوهای صلح وین استقبال کرده و گفت: روسیه تا کنون در مذاکرات اتمی با ایران یا نابودی سلاح های شیمیایی در سوریه از حدود دو سال پیش نقش مهمی را ایفا کرده است. روسیه کشوری است که ما باید در راه حل سیاسی برای اختلافات و درگیری ها با آن همکاری کنیم. هرگز هدف ما انزوای سوریه نبوده است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: صراط ناتو روسیه