۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹
امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه «المیادین»:

رژیم صهیونیستی با جنگ نمی‌تواند اسرایش را آزاد کند / جنگ راه حل نیست

رژیم صهیونیستی با جنگ نمی‌تواند اسرایش را آزاد کند / جنگ راه حل نیست
وزیر امور خارجه ایران که به لبنان رفته، در مصاحبه با شبکه «المیادین» گفت ۴۸ روز جنگ نشان داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توانند با جنگ اسرایشان را آزاد کنند و حماس هم نابود شدنی نیست.
کد خبر : ۶۴۰۹۲۸

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به ابعاد مختلف نبرد طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر به لبنان گفت: «ما در لبنان هستیم تا به رایزنی‌های خود ادامه بدهیم. این گفتگو‌ها همیشه برای ما مفید بوده و هست. ما صحبت خواهیم کرد تا ببینیم وضعیت غزه چطور پیش خواهد رفت. آتش بس و دیگر مسائل. من قبلا به صراحت گفتم که این منطقه، منطقه ماست و با کسی تعارف نداریم».

امیرعبداللهیان در ادامه در پاسخ به اینکه ایران در رسیدن به آتش بس نقشی داشته گفت: «طبیعتا مقاومت صاحب تصمیم است. ما از ابتدا با دوستانمان در قطر به شکل مستمر گفتگو کردیم؛ و گفتیم از هر تصمیمی که حماس بگیرد حمایت میکنیم. ۴۸ روز جنگ نشان داد که اسرائیل از طریق جنگ نمی‌تواند اسرایش را آزاد کند. همانطور که امروز شامروز شاهدیم آمریکا و اسرائیل قادر نیستند که حماس را در غزه نابود کنند. حماس جنبشی آزادی بخش است و در فلسطین هم باقی خواهد ماند. پیروز این جنگ ملت فلسطین و مقاومت هستند».

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «اگر این آتش بس از فردا آغاز شود، اگر ادامه نیابد، ادامه جنگ و تجاوز‌ها علیه مردم، شرایط جدیدی را ایجاد خواهد کرد. شرایط منطقه مانند شرایط قبل از آتش‌بس نخواهد ماند و دامنه جنگ گسترش خواهد یافت. ما به صراحت به همه بازیگران و آمریکایی‌ها گفتیم که شما می‌خواهید که ما خویشتنداری کنیم اگر این را می‌خواهید عملا به دنبال توقف جنگ باشید نه اینکه از رژیم صهیونیستی جانبداری کنید. ما دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. اگر شدت جنگ بالا برود، هر احتمالی برای گسترش دامنه جنگ هست. اگر توقف جنگ ادامه یابد و طرح‌های سیاسی روی میز بیاید که حقوق مردم فلسطین را محقق کند.. البته که صاحب تصمیم مردم فلسطین و غزه هستند».


پیام‌های آمریکا به ایران

‌وزیر خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره پیام‌های آمریکا گفت: «بله آمریکایی‌ها از روز‌های اول چندین پیام فرستاده‌اند مبنی بر اینکه ایران خویشتنداری کند. آمریکا پیام داد که ایران خویشتنداری کند. نکته دیگر در این پیام‌ها که گفته شد این بود که آمریکا دنبال توسعه دامنه جنگ نیست. در همه پیام‌هایی که آمریکا داد، از ایران خواست که از گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و یمن و منطقه بخواهد که کاری علیه اسرائیل و پایگاه‌های آمریکایی نکند. ایران هم گفت که اگر آمریکا دنبال توقف جنگ است باید در عمل این کار را بکند نه اینکه از اسرائیل جانبداری کند».

از هفته اول کمک‌های انسانی برای غزه ارسال کردیم

امیرعبداللهیان در خصوص کمک‌ها به غزه گفت: «ما از هفته اول کمک‌هایی بشردوستانه را آماده و از طریق کشتی به مصر ارسال کردیم. مصری‌ها مجوز‌های لازم را دادند. من شخصا با همتای مصری صحبت کردم. کمک‌های ما به آنروا رسید؛ اما آن‌ها گفتند که مرز رفح بسته است. بعد‌ها هم اعلام شد که اسرائیل گفته اجازه نمی‌دهد کمکی از ایران وارد غزه شود. ما از برادران مصری می‌خواهیم که به این محدودیت‌ها توجهی نکنند و کمک‌های کشور‌های مسلمان را به دست مردم غزه برسانند».

خطر سلاح اتمی رژیم صهیونیستی

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی دیگر درباره سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی گفت: «شش هفته از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین گذشت و چند مسئله مهم را نشان داد: اول اینکه آژانس انرژی اتمی باید درباره پرونده سلاح اتمی رژیم اسرائیل قاطعانه کار کند تا خلع سلاح اتمی شود. نکته دیگر اینکه باید دادگاهی برای این رژیم جهت رسیدگی به جنایات جنگی اش تشکیل شود تا درسی برای دیگران شود.

وزیر خارجه ادامه داد: «ما شاهد استاندارد‌های دوگانه غرب علیه خود هستیم. همین سال گذشته به بهانه درگذشت یک دختر جوان، تلاش کردند ایران را وارد آشوب کنند. من هفته گذشته در شورای حقوق بشر گفتم، ما از این حادثه متاثر شدیم، اما سازمان ملل درباره نسل کشی جاری در فلسطین چه کار کرده و شورای امنیت حتی یک قطعنامه صادر نکرده و چرا درباره جنایات جنگی اسرائل تحقیقات نمی‌شود؟ این واقعیت تلخ وضعیت امروز ماست».

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کشور‌هایی مثل روسیه و دیگران در آسیا عملکرد ناامیدکننده‌ای نداشتند درباره فلسطین اظهار داشت: «ده‌ها سال است که آمریکا اسرائیل را مثل فرزند خودش حمایت کرده است. ما همیشه گفته‌ایم که هیچ طرحی برای فلسطین جز با رعایت حقوق مردم فلسطین، به نتیجه نمی‌رسد. گذشت زمان سبب فراموش شدن رنج و زخم کهنه فلسطین نخواهد شد. روسیه و دیگران به شکل فعال وارد مسئله فلسطین نشده‌اند. البته ما شاهد استفاده حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا بودیم و از آن استقبال می‌کنیم. ریشه بحران کنونی در هفت اکتبر نیست بلکه به اصل اشغالگری اسرائیل برمیگردد؛ لذا ایران از طریق رویکردی فعال، تلاش کرده کمک انسانی ارسال کند و مانع کوچ اجباری مردم شود. ما ابتکار‌هایی داده‌ایم و خواستار نشست فوق‌العاده کشور‌های اسلامی شدیم».

جنگ راه حل نیست

وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «ما فکر می‌کنیم که دو مسیر مقابل همه هست. اول آتش بس بشردوستانه که به آتش‌بس مداوم تبدیل شود. راه دوم هم اینکه مردم فلسطین را تهدید کنند سپس مردم فلسطین خودشان تصمیم خواهند گرفت. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حل ریشه‌ای مسئله فلسطین، اجرای همه‌پرسی سراسری میان ساکنان اصلی فلسطین از مسلمان گرفته تا مسیحی ویهودی است. این فرصت باید به فلسطینی‌ها داده شود تا خودشان سرنوشت خود را مقرر کنند... نتانیاهو نمی‌تواند رویای خود درباره نابود کردن حماس را محقق کند. بله جنگ متوقف شود، خطر سقوط خود نتانیاهو را تهدید می‌کند. تشدید جنگ سبب توسعه دامنه جنگ می‌شود. ما توصیه می‌کنیم که از این فرصت استفاده کنند و ابتکار‌های سیاسی را مطرح کنند و نسل کشی در غزه را متوقف کنند».

هدف اسرائیل کوچاندن مردم فلسطین به مصر و اردن است

امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه همه کشور‌ها از راهکار دو دولتی صحبت می‌کنند، اما شما نظر دیگری دارید و گفتید که راهکار تشکیل یک کشور با قومیت‌های مختلف با دموکراسی هست، و آیا شما توصیه می‌کنید که سراغ راهکار دو دولتی نروند؟ گفت: «سرائیل سال‌هاست که رویای از رود تا نیل را دنبال می‌کند. مستندات موجود نشان می‌دهد که اسرائیل همیشه قصد کوچاندن اجرای مردم غزه به صحرای سینا و کوچاندن مردم کرانه باختری به خاک اردن را داشته تا رویای خود را محقق کند. آقای السیسی رئیس جمهور مصر هم گفت که مردم غزه باید در غزه بمانند. تا این لحظه سیاستی که علیه غزه اجرا شده این است که مردم از شمال غزه به جنوب آن و از آنجا به مصر کوچانده شوند».

فرصت سیاسی برای دوری از جنگ در منطقه هست

امیرعبداللهیان همچنین اشاره کرد: «مسلماً مسئله فلسطین بعد از این جنگ، مثل شرایط قبل از جنگ نخواهد بود... در دفاع از حقوق فلسطین خیلی‌ها به حرکت در آمده‌اند. بعد از کشته شدن بیش از شش هزار کودک... من مایلم تأکید کنم که آمریکا باید مسیر خود را در این جنایات اسرائیل تغییر دهد و بیش از این جنایات اسرائیل و نتانیاهو را به پای خودش ننویسد. اثرات این در سطح بین‌المللی به طوری خواهد بود که در داخل آمریکا هم آن را نخواهند پذیرفت. بخشی از اتفاق هفتم اکتبر، رفتار و سیاست دولت افراطی نتانیاهو است. اگر آمریکا دنبال دوری از جنگ است و دنبال این هستند که جنگ دچار جنگ نشود، باید انتخاب کنند. اینکه به حمایت بی حد و مرز از رژیم صهیونیستی ادامه بدهند یا اینکه از فرصت سیاسی برای دور کردن جنگ از منطقه استفاده کنند».