۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

در نشست احزاب با وزیر چه گذشت؟

در نشست مشترک استانداران و دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور پیشنهاد تشکیل کارگروه سه جانبه دولت، مجلس و احزاب به منظور تدوین قانون انتخابات و لایحه احزاب مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت.
کد خبر : ۱۸۹۳۹۹
صراط: دیدار مشترک احزاب و استانداران با وزیر کشور عصر روز شنبه در حاشیه ضیافت افطاری رحمانی فضلی در تالار پیامبر اعظم (ص) وزارت‌ کشور برگزار ‌شد.

دیداری که به گفته مسئولان وزرات کشور با رویکرد اصلی «نشاط سیاسی در کشور برگزار شد و اعضای برخی  احزاب و تشکل‌های سیاسی از جمله کمال‌الدین سجادی نماینده جامعه اسلامی کارمندان، صفاریان نماینده کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، روهامی نماینده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های کشور، داوود محمدی نماینده انجمن اسلامی مسلمانان ایران، ابوالقاسم رئوفیان نماینده حزب ایران زمین، حکیم‌پور نماینده حزب اراده ملی، محمد حسن غفوری فرد نماینده جامعه اسلامی ورزشکاران، احمد کریمی اصفهانی نماینده جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، مصطفی کواکبیان نماینده حزب مردم سالاری، سید محمد حسینی نماینده کانون دانشگاهیان ایران، فاطمه راکعی نماینده حزب زنان مسلمان نواندیش، میرمحمدی نماینده حزب تمدن اسلامی، محمدرضا راه‌چمنی نماینده حزب وحدت و همکای ملی، محمدی نماینده انجمن اسلامی معلمین پیرامون موضوع  نحوه فعالیت خانه احزاب و همچنین طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

*احزاب در جامعه دموکراتیک نیاز به رأی مردم دارند

برپایه این گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه برخی انتقاد می‌کنند که استانداری‌ها مواضع محافظه‌کارانه دارند، ظهار داشت: اینگونه که می‌گویند نیست ما اعلام می‌کنیم 80 درصد تغییرات داشتیم و تاکنون 430 نفر از فرمانداران را تغییر داده‌ایم.

وی با بیان اینکه احزاب در جامعه دموکراتیک نیاز به رأی مردم دارند، اظهار داشت: ما برای کسب رأی مردم باید دنبال رضایتمندی آنها باشیم و رضایتمندی نیز از طریق گام برداشتن در راستای رفع نیاز جامعه کسب می‌شود.

وزیر کشور اظهار داشت: انتظار مردم از احزاب این است که در مسائل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ورود داشته باشند و موضع‌گیری کنند ما نیز از احزاب خواهش می‌کنیم که فعالیت بیشتری داشته باشند.

برپایه این خبر رحمانی فضلی همچنین در حاشیه این ضیافت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که معاون سیاسی وزارت کشور چه زمانی مشخص خواهد شد، گفت: به زودی معرفی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه آیا درخواستی از احزاب منحله برای ادامه فعالیت به دست شما رسیده است، یا خیر، گفت: فعلاً درخواستی به دست من نرسیده است.

وزیر کشور با بیان اینکه این نشست اولین جلسه‌ای بود که با استانداران تشکیل شد، گفت: احزاب و گروه‌ها برای فعالیت خودشان و برای ایجاد نشاط سیاسی نیاز به حمایت دارند که وزارت کشور در راستای سیاست دولت فعالیت احزاب را در چارچوب موازین و قانون برای ایجاد وحدت و انسجام در جامعه تقویت و حمایت می‌کند.

رحمانی فضلی در خصوص جلسه اظهار داشت: دوستان نظراتی داشتند در خصوص تسریع در ثبت مجوزهای احزاب فرعی در استان‌ها که درصدد هستیم در حداقل زمان ممکن آنها را به ثبت برسانیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حاضران جلسه خواستار آن شدند که وزارت کشور از آنها حمایت حقوقی و قضایی داشته باشد، اعلام کرد: در این جلسه پیشنهاد تشکیل کارگروه سه جانبه دولت، مجلس و احزاب به منظور تدوین قانون انتخابات و لایحه احزاب داده شد که مورد موافقت قرار گرفت.

*درخواست از وزیر کشور برای انتصاب سریع‌تر معاون سیاسی

حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره جزئیات ضیافت افطار وزیر کشور با احزاب و تشکل‌های سیاسی اظهار داشت: یکی از مباحث، مربوط به تأخیر در مجوزها و صدور اعلام نظرها بود و عنوان شد که این کار از سوی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها با تأخیر صورت می‌گیرد.

حق‌شناس با بیان اینکه این تأخیر در زمینه فعالیت احزاب و برگزاری تجمعات دیده می‌شود، افزود: یکی دیگر از مباحث، موضوع عدم هماهنگی در سطح استان‌ها برای دادن مجوزها بود و تأکید شد که روش سختگیرانه‌ای در این زمینه وجود داشته که با قواعد قانونی همخوانی ندارد از این‌رو انتظار تسهیل بیشتری در این زمینه وجود داشت.

وی ادامه داد: استانداران و مسئولان مربوطه گفتند که این نشست‌هایی که در درون چارچوب نظام برگزار می‌شود، قابل تحمل است و نباید درباره آن سختگیری شود.

حق‌شناس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود 5 -6 نفر از فعالان حزب درباره فعالیت خانه احزاب صحبت کردند، تصریح کرد: آقای وزیر کشور گفت که دو نشست با فعالان حزبی به صورت عمومی و خصوصی داشته است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر به دلیل نبود معاون سیاسی در وزارت کشور چندماهی است که با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم و احزاب هماهنگی لازم را در این بخش با وزارتخانه ندارند. وی ابراز امیدواری کرد: وزیر کشور هرچه زودتر در خصوص انتصاب معاون سیاسی اقدام کند تا زمنیه ارتباطاتی مناسب بین وزارت کشور و احزاب برقرار شود.

*لایحه فعالیت احزاب تا یک ماه دیگر تقدیم مجلس می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت کشور نیز در حاشیه  نشست وزیر کشور با استانداران و دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی در جمع خبرنگاران در رابطه با طرح احزاب در مجلس اظهار داشت: این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتری است و نمایندگان مجلس پیشنهاد زیادی داشتند که باعث شد این طرح سه ماه مسکوت بماند و بابت تصویب مسکوت شدن طرح از نمایندگان تشکر می‌کنم. وی در رابطه با لایحه فعالیت احزاب اعلام کرد: این لایحه نهایی شده و اوایل شهریورماه تقدیم مجلس می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برخی احزاب که به ثبت نرسیده‌اند نوع فعالیت‌‌شان چگونه خواهد بود، توضیح داد: هر تشکل یا حزب سیاسی که بخواهد کار سیاسی داشته باشد باید تشکل خود را به ثبت برساند.

وی همچنین در گفت‌وگویی  این نشست در راستای برنامه‌های روحانی در ایام انتخابات است که به حمایت و تقویت فعالیت‌های گروه های سیاسی اشاره کرده بود و تاکید کرده است وزارت کشور مصمم به آغاز فعالیت خانه احزاب است.

گفتنی است اولین دیدار احزاب با وزیر کشور 14 دی‌ماه در تالار وزارت کشور برگزار شده بود.

اسامی احزاب و تشکل سیاسی که شنبه شب به ضیافت افطار وزیر کشور دعوت شده بودند

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی معلمان ایران، انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران (رزا)، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان کانادا و آمریکا، انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و سایر مراکز ژاپن، جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان، جامعه اسلامی کارمندان، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی ورزشکاران، جامعه زنان انقلاب اسلامی، جامعه زینب (س)، جامعه اسلامی انجمن‌های اصناف و بازار، جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، جامعه جوانان متحد ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان، جمعیت ادوار جنبشی دانشجویی کشور، جمعبت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت عدالت ایران اسلامی، جمعیت تولیدگرایان، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، جمیعت زنان مسلمان نواندیش، جمعیت فدائیان اسلام، جمعیت مستقل ایران اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت اسلامی وکلای دادگستری، جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر، جمعیت اسلامی حامیان مردم استان تهران، حزب آزادی، حزب آیین مردم، حزب اراده ملت، حزب اسلامی ایران‌زمین، حزب اسلامی کار، حزب اعتدال و توسعه، حزب اعتماد ملی، حزب تمدن اسلامی، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، حزب جوانان ایران اسلامی، حزب دفاع از ایثارگران قانون اساسی، حزب سبز، حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی، حزب فرزندان ایران اسلامی، حزب کارگزاران سازندگی ایران، حزب مؤتلفه اسلامی، حزب مردم سالاری، حزب مردم مسلمان ایران، حزب نواندیشان ایران اسلامی، حزب وحدت و همکاری ایران اسلامی، حزب همبستگی ایران اسلامی، حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی، خانه کارگر، خانه کشاورز، سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی استان تهران، سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، کانون تربیت اسلامی، کانون جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کانون دانشجویان و دانش‌آموختگان بوشهر، کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند، کانون مهستان، کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی، مجمع روحانیون مبارز، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مجمع نیروهای خط امام (ره)، مجمع فرهنگیان، مجمع شاهد ایران اسلامی.

منبع: فارس