۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶

آغاز اجلاس سراسری جامعه مدرسین

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بدانیم که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی روحانیت نهادی ثابت و موثر در نظام اسلامی به شمار می‌رود.
کد خبر : ۲۲۱۰۰۲
صراط: آیت‌الله محمد یزدی صبح امروز در نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: نفس اجتماع حضرات آیات و علما و همچنین دیدار با یکدیگر در چنین اجتماعی باشکوه، اعتبار بزرگی محسوب می‌شود و خود دارای موضوعیت است.
 
وی افزود: استفاده از سخنان مراجع تقلید در این اجلاسیه از دیگر فوایدی است که نصیب علما می‌شود و همچنین گزارش کمیسیون‌های تخصصی قرائت خواهد شد.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی تصمیمات گرفته شده در این کمیسیون‌ها عملی است و بعضی دیگر هم ایده‌هایی برای آینده هستند خاطرنشان کرد: به یقین نظرات علمای بلاد در این اجلاسیه‌ها موثر است و با تبادل نظری که صورت می‌گیرد، در نهایت فکری پخته و قابل عمل به وجود می‌آید.
 
وی ادامه داد: جمعیت ایران پس از انقلاب بیش از دو برابر شده و به همین دلیل فضاهای مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری هم به وجود آمده، بناهایی برای حوزه‌های علمیه ساخته شده که همه اینها تاثیرگذار هستند.
 
آیت‌الله یزدی با اشاره به اجرای احکام اسلام در شرایط سختی که علمای پیشین داشتند عنوان کرد: سید رشتی حدود 110 سال پیش حد یک شخص را در اصفهان جاری کرده بود ولی حاکم آنجا قصد داشت به شاه نامه بنویسد که علما در کار حکومت دخالت می‌کنند؛ به هر حال علما در چنین شرایطی کار می‌کردند و بیانیه معروفی هم در حمایت از تولید داخل منتشر کرده بودند شامل بندهایی همچون استفاده از کاغذ ایرانی در همه مکاتبات دولتی و رسمی و قباله‌جات، تعهد علما بر نماز نخواندن بر امواتی که کفن آنها پارچه ایرانی نباشد، لزوم تلاش مردان برای پوشیدن لباس با پارچه تولید داخل، صرفه جویی در مهمانی‌ها و پذیرایی مختصرتر و پرهیز از تکلف و همچنین عدم احترام معتادان و استفاده کنندگان از مواد مخدر که این موارد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم همخوانی دارد.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرموده بودند حتی دور هم نشستن و یک چای خوردن علما با یکدیگر برکاتی برای انقلاب و مردم خواهد داشت گفت: به گفته یکی از علما، وقتی روحانیون و عالمان حوزوی در کنار هم می‌نشینند، از بیرون به این جلسه علما نگاه علمی صورت می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: جامعه مدرسین همواره اجلاسیه‌هایی داشته که آثار و برکات آن را برای انقلاب شاهد بوده‌ایم.
 
آیت‌الله یزدی اجلاسیه‌های جامعه مدرسین را اقدامی تاثیرگذار طی سال‌های گذشته دانست و افزود: نظراتی که علما دارند همواره اخذ می‌شود و پس از بحث و تبادل نظر در مورد آنها نتایج خوبی هم از آنها استخراج شده است.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر تلاش برای به نتیجه بهتر رسیدن اجلاسیه نهم عنوان کرد: علمای حوزوی همواره جزو اثرگذاران در نظام سیاسی و اجتماعی کشور هستند بنابراین باید توجه داشت که نباید در نگهداری و حفظ بنیان و اساس اسلام کوتاهی کنیم.
 
وی گفت: بدانیم که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی روحانیت نهادی ثابت و موثر در نظام اسلامی به شمار می‌رود و با اینکه هر یک از دولت‌ها نظراتی را اعمال می‌کنند زیرا دارای اندیشه‌ها و سلایقی هستند اما ولی امری داریم و رهبر معظم انقلاب در رأس حاکمیت این کشور نعمتی بزرگ محسوب می‌شوند و حرکت همه ما هم بر اساس نظرات ایشان است.
 
آیت‌الله یزدی در خاتمه بر خلوص نیت تاکید کرد و افزود: این امر همواره جزو یکی از خصوصیات برجسته روحانیون محسوب می‌شده و باید تداوم یابد.
منبع: فارس
برچسب ها: اجلاس روحانیت