۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹

مطالبات مردم اصفهان از روحانی و ابتکار

مردم اصفهان از دولت و رئیس سازمان محیط زیست انتظار دارند توجه خاص به حل مشکلات زیست محیطی استان و به خصوص آلودگی هوای اصفهان که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم ولایت‌مدار استان اصفهان داشته باشند.
کد خبر : ۲۲۵۰۴۳
صراط: مردم اصفهان از دولت و رئیس سازمان محیط زیست انتظار دارند توجه خاص به حل مشکلات زیست محیطی استان و به خصوص آلودگی هوای اصفهان که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم ولایت‌مدار استان اصفهان داشته باشند.

دیار نصف‌جهان فصل پاییز روز‌های کدر و پر از غلظت آلاینده‌های جوی برای اصفهان است، افزایش گرد و غبار‌ها در اطراف رودخانه یکی از پیامد‌های خشکی رودخانه زاینده‌رود بر شاهرگ حیاتی اصفهان بوده و در برخی از زمان‌ها با افزایش باد، این پیامد معضلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.
 
وجود ذرات گرد و غبار ناشی از خشکی زاینده‌رود نتایج نا‌مناسبی را برای مردم به دنبال دارد و بیماران تنفسی و قلبی و عروقی در زمان بروز این گرد و غبار‌ها در سطح شهر مانع حضور مردم در شهر می‌شود.
 
افزایش گرد و غبار در سطح شهر ارمغان خشکی این رودخانه است که مردم شهر را با مشکلات فراوان تنفسی مواجه می‌کند و زاینده‌رود اصفهان چند سالی است که خشک و بی‌آب است و این خشکسالی نتایج نا‌مناسبی را برای شهر و مردم داشته است.
 
بستر رودخانه زاینده‌رود خشک شده و این بستر به کانونی برای افزایش گرد و غبار‌ها در اطراف شهر تبدیل شده و مردم از وجود این گرد و غبار‌ها در امان نیستند.
 
البته گرد و غبار ناشی از خشکی زاینده‌رود در اصفهان و در اطراف رودخانه زایند‌ه‌رود سبب کاهش دید مردم و رانندگان خودرو‌ها می‌شود و تا زمانی که رودخانه زاینده‌رود خشک و بی‌روح باشد، بروز چنین معضلاتی در اصفهان تمام‌شدنی نیست.
 
اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این دو ماهه اخیر در سطح شهر حاکی از این است که مردم اصفهان در شرایط نا‌سالم تنفس می‌کنند.
 
اصفهان، یکی از استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است که همیشه نقش مهمی را در تحولات تاریخی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بازی کرده است و توجه ویژه به مشکلات و معضلات آن باید برای دولت از اهمیتی خاص برخوردار باشد.
 
استان اصفهان همیشه در صف اول ایثار و جهاد بوده و هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید ملی و پرداخت مالیات است که سالانه مقصد بسیاری از مهاجران استان‌های دیگر کشور بوده و هست.
 
اما متاسفانه به دلیل عدم توجه مناسب به اصفهان این استان هم‌اکنون با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
معضل کمبود آب و خشکسالی و خشکی زاینده‌رود که به دلیل سوءمدیریت، تنگ نظری و عدم مدیریت یکپارچه بر حوضه زاینده‌رود ایجاد شده بی‌شک دغدغه اصلی و مهم‌ترین مطالبه مردم شهیدپرور و ولایت‌مدار استان اصفهان است.
 
همه دولت‌ها باید به خوبی حساسیت بالای مردم اصفهان را نسبت به جاری بودن زاینده‌رود که قلب تپنده این استان است را به خوبی درک می‌کنند و انتظار می‌رود در راستای حل این مشکل اقداماتی فوری و در خور جایگاه رفیع مردم اصفهان انجام دهند.
 
همان‌طور که دولت یازدهم در نخستین جلسه هیئت دولت به دستور رئیس جمهور کارگروهی ویژه را برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل داد که البته اقدامی بسیار شایسته بود مردم استان اصفهان هم این توقع را از دولت و مسئولان دارند که به فوریت و قاطعیت در جهت حل مشکل آب و خشکی زاینده‌رود اقدام کنند که البته امید داریم در سفر استانی رئیس جمهور شاهد طرح‌ها و مصوبه‌های مفید و عملی و فارغ از هرگونه شعار زدگی در این رابطه باشیم.
 
از سویی دیگر مشکلات رودخانه زاینده‌رود با تصویب طرح 9 ماده‌ای، طرح جامع احیای رودخانه زاینده‌رود در شورای عالی آب کشور در حال پیگیری است و به گفته استاندار اصفهان پیشرفتی 40 درصدی داشته است.
 
اصفهان هم‌اکنون غوطه‌ور در انواع و اقسام مشکلات زیست محیطی است، آلاینده‌ها و هوای ناسالم اصفهان یکی دیگر از معضلات مهم شهر اصفهان است که برای حل آن هیچ‌گونه مماشات و اتلاف وقت جایز نیست چرا که مردم اصفهان در اکثر اوقات فصل پاییز و زمستان هوای ناسالم تنفس می‌کنند که این آثار بسیار بدی بر روی سلامت مردم این شهر دارد و در درازمدت هزینه‌های بسیاری را در حوزه سلامت به مردم و دولت وارد خواهد کرد.
 
آنچه مردم اصفهان از دولت و نیز معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست انتظار دارند این است که توجه خاص به حل مشکلات زیست محیطی استان و به‌خصوص آلودگی هوای اصفهان که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم ولایت‌مدار استان اصفهان داشته باشند.

منبع: فارس