۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

روحانی فکری به حال ابتکار کند

جمعی از نمایندگان مجلس ضمن انتقاد از سیاسی‌کاری در سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست، از رئیس‌جمهور خواستند تدبیری برای این سازمان بیندیشد.
کد خبر : ۲۲۶۹۳۰
صراط: معصومه ابتکار شهریورماه سال 92 با حکم حسن روحانی رئیس‌جمهور به سمت معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست منصوب شد.
 
ابتکار که 8 سال ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی را نیز بر عهده داشته پیش از روی کار آمدن در دولت روحانی طی سخنانی در مشهد، به نقد آسیب‌های وارده به محیط زیست کشور در هشت سال دولت‌های نهم و دهم پرداخت و گفت: بنا بر پیش‌بینی‌های بین‌‌‌‌‌‌‌المللی، از کشورهایی هستیم که در سه دهه آینده، بیشترین خشکسالی را خواهیم داشت و متأسفانه هیچ‌ گونه آماده سازی نداشته‌ایم؛ به نوعی محیط زیست ما هم در این هشت سال تاراج شد.
 
ابتکار در ادامه به هزینه‌های پنهانی که آسیب محیط زیست به جامعه وارد می‌کند اشاره کرد و گفت: 9 میلیارد دلار در سال از جیب شما و تک تک مردم ایران در هزینه‌های درمانی پنهان ناشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور صرف می‌شود و مردان اقتصادی ما هیچ چاره‌ای ندارند که بیشترین ملاحظات زیست محیطی را داشته باشند.
 
وی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در آذرماه سال 92 و در حاشیه دیدار نخست‌وزیر عراق و اسحاق جهانگیری در مورد ریزگردها و توافقات انجام شده در این زمینه می‌گوید: تفاهم‌نامه دوجانبه و منطقه‌ای با کشورهای سوریه، قطر و ترکیه در مورد ریزگردها داریم.
 
ابتکار مدیریت سرزمین را یکی از موضوعات مهم برای جلوگیری از پدیده ریزگردها می‌خواند و تأکید می‌کند که در سفر نخست‌وزیر عراق به کشورمان و دیدار دوجانبه موضوع ریزگردها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ابتکار در ادامه سخنان خود ریزگردها را ناشی از عوامل خارجی و داخلی می‌داند و می‌گوید:‌ اجرای تفاهم‌های دوجانبه و پیگیری‌ موضوع از طریق صندوق‌های بین‌المللی و توجه به مدیریت سرزمینی از عوامل کم شدن مشکل ریزگردها است اما سهمی از این ریزگردها منشأ داخلی دارد و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و مدیریت صحیح معادن که برداشت ناصحیح از آن مشکل ریزگردها را تشدید می‌کند، در دستور کار قرار دارد.
 
رئیس سازمان محیط زیست همچنین در ادامه یادآور می‌شود: هم‌اکنون تالاب‌هایی در سطح کشور وجود دارد که خشک شده و منشأ ریزگرد در کشورمان است.
 
اکنون بیش از یک سال از این اظهارات خانم ابتکار می‌گذرد اما هم میزان آلودگی هوای تهران تشدید شده و هم پدیده ریزگردها به اوج خود رسیده است؛ حال سوال اینجاست در این میان چرا خانم ابتکار که پیشتر داعیه مبارزه با آلودگی هوا و ریزگردها را داشت اکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهد؟
 
طی یک ماهه اخیر پدیده ریزگردها در استان خوزستان به اوج خود رسیده است و خانم ابتکار پس از جلسه با مجمع نمایندگان این استان قرار بود به خوزستان سفر کند اما شدت گردو غبار سفر هوایی وی را لغو کرد.
 
بر همین اساس و با شدت گرفتن ریزگردها در استان خوزستان جلسه‌ای اضطراری روز سه‌شنبه هفته گذشته برای رسیدگی به بحران هوای این استان به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور شماری از اعضای هیات دولت برگزار شد.
 
جهانگیری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری و رسیدگی سریع به وضعیت هوای استان خوزستان، هدف از تشکیل این جلسه را تصمیم‌گیری برای اقدامات فوری در جهت مهار بحران ریزگردها و پیامدهای ناشی از گردو غبار در استان خوزستان عنوان کرد و گفت: دولت برای رسیدگی و حل این موضوع هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست.
 
مأموریت به وزیر بهداشت
 
معاون اول رئیس جمهور همچنین از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواست به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و با اختیارات لازم به همراه شماری از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، فورا سفری به استان داشته باشند و از نزدیک وضعیت را بررسی کرده و با هماهنگی دستگاههای ذیربط تصمیمات لازم را اتخاذ نموده و گزارش آن را بر اساس نظر رییس جمهور در اختیار دولت قرار دهند تا در جلسه روز یکشنبه آینده دولت مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.
 
اما عدم حضور ابتکار رئیس سازمان محیط‌ریست در خوزستان واکنش‌های بسیاری را از سوی نمایندگان مجلس و به ویژه مجمع نمایندگان خوزستان به دنبال داشت.
 
خانم ابتکار اگر توان کار کردن ندارید استعفا دهید/ به خاطر مردم اهواز می‌شد زمینی به خوزستان آمد
 
سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو هیأت‌‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان محیط‌زیست به استان خوزستان گفت: خانم ابتکار می‌توانست به خاطر مردم استان خوزستان و به خاطر تمام کسانی که در اینجا تنفس برای آنها مشکل است به صورت زمینی و حتی با قطار به خوزستان بیاید اما گویا رنج سفر برای خانم ابتکار خیلی مشکل است.
 
وی تصریح‌کرد: به خانم ابتکار پیشنهاد می‌کنم اگر توان کار کردن ندارد از ریاست سازمان محیط زیست استعفا دهد.
 
«ابتکار» توانایی مهار ریزگردها را ندارد/ دولت نسبت به بحران خوزستان بی‌تفاوت است
 
سیدعیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس نیز با تأکید بر اینکه ابتکار توانایی مهار ریزگردها را ندارد، از پیشنهاد نمایندگان خوزستان برای استعفای ابتکار به نشانه اعتراض به دولت خبر داد و گفت متأسفانه دولت نسبت به بحران خوزستان بی‌تفاوت است.
 
خانم ابتکار! دست از سیاسی‌کاری در محیط زیست بردارید/ روحانی فرد کارآمدی را برای مدیریت محیط زیست معرفی کند
 
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاسی‌کاری در سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: مدیریت محیط زیست بسیار ضعیف و ناکارآمد است و انتظار می‌رود روحانی تجدیدنظر فوری کرده و فرد کارآمدی را انتخاب کند.
 
وی همچنین خطاب به رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفت: خانم ابتکار! دست از سیاسی‌کاری در محیط زیست بردارید؛ این توقع بی‌جا و زیادی نیست.
 
عدم حضور خانم ابتکار در خوزستان موجب نارضایتی مردم شده/سفر وزیر بهداشت به اهواز مردم را دلگرم کرد
 
سیدراضی نوری عضو مجمع نمایندگان خوزستان در عین حال به حضور وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت به استان اشاره کرد و گفت: این حضور موجب دلگردمی مردم خوزستان شده و ما از وزیر بهداشت تشکر می‌کنیم؛ قاضی‌زاده هاشمی همراه با مردم این استان در راهپیمایی حاضر شد و جلسه‌ای را با استاندار و مجمع نمایندگان برگزار کرد.
 
خانم ابتکار به جای اینکه وقتش را صرف واردات بنزین کند به ریزگردها می‌پرداخت/پبشنهاد تغییر ابتکار به رئیس‌جمهور
 
زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس نیز با تأکید بر اینکه مسئله ریزگردها مربوط به امروز نیست، یادآور شد: خانم ابتکار باید از قبل برای این مسئله چاره‌اندیشی می‌کرد و به جای اینکه وقتش را صرف واردات بنزین کند به این حوزه که مستقیماً به او مربوط می‌شود می‌پرداخت و اگر اکنون بخواهد کاری کند نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
 
2سال از شعارهای پرطمطراق خانم ابتکار می‌گذرد اما وضع ریزگردها بدتر شده/ ضرورت تغییر در مدیریت سازمان محیط‌ زیست
 
پرویز سروری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین راستا اظهارداشت: نزدیک به دو سال از عمر دولت جدید و شعارهای پرطمطراق خانم ابتکار می‌گذرد اما ما شاهد بدتر شدن آلودگی هوای تهران و همچنین وضعیت ریزگردها هستیم.
 
شرایط امروز خوزستان نتیجه بی‌تدبیری سازمان محیط‌ زیست است/جلسه مجمع نمایندگان استان با وزیر بهداشت
 
اسماعیل جلیلی عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز شرایط امروز خوزستان را نتیجه بی‌تدبیری سازمان حفاظت از محیط زیست دانست.
 
دولت نباید نظاره‌گر رنج مردم خوزستان باشد/ خانم ابتکار مسئله ریزگردها را یک معضل ملی بداند
 
محمد دهقان عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس نیز با انتقاد از عمکرد سازمان حفاظت محیط زیست در پدیده ریزگردها و آلودگی شهرهای استان خوزستان گفت: مایه تاسف است که دولت این مشکل را به امان خدا رها کرده و نظاره‌گر رنج مردم خوزستان و به خطر افتادن سلامت آنان است.
 
اما خانم ابتکار در پاسخ به انتقاداتی که از وی به دلیل عدم حضورش در استان خوزستان مطرح شده اینگونه پاسخ می‌دهد:دو بار گزارش به جلسه هیأت دولت داشتم و در جلسه با معاون اول قرار شد آقای قاضی‌زاده هاشمی به اهواز سفر کند!
 
رئیس سازمان محیط‌زیست همان حرف‌های سال گذشته خود را تکرار می‌کند و می‌گوید: خاک خوزستان رطوبتش را از دست داده و وزش باد خاک بالا می‌آید؛ همچنین ریزگردها از عراق و عربستان هم اضافه می‌شود.
 
اما حال باید پرسید وقتی دلایل وجود ریزگردها معلوم است چرا تاکنون و پس از گذشت نزدیک به دو سال اقدامی در این راستا صورت نگرفته و حتما باید شرایط اضطرار به وجود آید تا به فکر مردم همیشه در صحنه خوزستان افتاد!
 
طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه در مجلس کلید خورد
 
در همین راستا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه را تهیه و تدوین کردند.
 
نمایندگان امکان نظارت بر محیط زیست و پاسخگو بودن مسئول این تشکیلات را از جمله دلایل تدوین طرح عنوان کردند.
 
شاگرد اول کابینه باز هم به داد دولت رسید
 
اما نکته دیگر که در این گزارش باید به آن پرداخت حضور وزیر بهداشت در استان خوزستان است، حضوری که به گفته نوری نماینده مردم شوش موجب دلگرمی مردم استان خوزستان شد.
 
وزیری که طی هفته‌های گذشته جریانی خاص و روزنامه نزدیک به خاندان هاشمی رفسنجانی درصدد حاشیه‌سازی برای وی بودند.
 
ظاهراً این جریان خاص که بیشتر در جهت خلاف منافع دولت گام برمی‌دارد بی‌تفاوتی را بیش از خدمت کردن صادقانه قبول دارد؛ چراکه وقتی رئیس سازمان محیط زیست که بیشترین سهم را در مسله ریزگردها دارد در تهران ماند و وزیر بهداشت به این استان سفر کرد این جریان خاص به جای تقدیر از حرکت ارزشمند وزیر بهداشت و انتقاد از بی‌تفاوتی خانم رئیس، سکوت را سرلوحه کار خود قرار داده است.
منبع: فارس