۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

71درصد آمریکایی‌ها به توافق خوشبین نیستند

طبق نظرسنجی‌های جدید اکثر آمریکایی‌ها معتقدند توافق هسته‌ای با ایران مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.
کد خبر : ۲۳۲۰۸۳
صراط: طبق نظرسنجی‌های جدید اکثر آمریکایی‌ها معتقدند توافق هسته‌ای با ایران مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

نتایج یک  نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی و وال‌استریت ژورنال حاکی از آن است که اکثر آمریکایی‌ها معتقدند توافق هسته‌ای با ایران درواقع مانع دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود.
 
به اعتقاد 71 درصد از آمریکایی‌ها مذاکرات هسته‌ای که تحت حمایت جدی اوباما و مخالفت جمهوریخواهان قرار دارد تاثیری در ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. این درحالی است که تنها 24 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی مخالف این موضوع بودند.
 
دموکراتها نسبت به توافق خوشبین‌تر هستند و بیش از 30 درصد از آنها معتقدند توافق هسته‌ای می‌تواند مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شود. از سوی دیگر 11 درصد از جمهوریخواهان نیز چنین نظری دارند. اما درکل اکثر گروه‌های سیاسی در آمریکا (58 درصد از دموکراتها، 72 درصد از احزاب مستقل و 86 درصد از جمهوریخواهان) معتثدند که این توافق نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد.
 
47 نماینده جمهوریخواه با ارسال نامه‌ای نسبت به شکست هرگونه توافق هسته‌ای درصورت به تایید نرسیدن آن از سوی کنگره هشدار داده‌اند. در بخشی از نامه سناتورهای جمهوریخواه خطاب به مقامات ایران آمده است: "با مشاهده مذاکره هسته‌ای شما با دولت ما، احساس کردیم که شاید شما سازوکار قانونگذاری ما را کاملاً درک نکرده‌اید... هر چیزی که توسط کنگره تصویب نشود تنها یک توافق اجرایی است. رئیس جمهور بعدی می‌تواند چنین توافقی را با حرکت یک خودکار لغو کند و کنگره‌های بعدی می‌تواند مفاد توافق را در هر زمانی تغییر دهد."
منبع: تسنیم