۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸

ایران از سازوکار آمریکا اطلاع دارد

«واشنگتن‌پست» در گزارشی به نامه سناتورهای آمریکا اشاره کرد و نوشت برخلاف آنچه که در نامه آمده بود، رهبران ایران به خوبی از چگونگی ساز و کار آمریکا مطلع هستند و این نامه با هدف تضییع عمدی توافق احتمالی با ایران نوشته شده بود.
کد خبر : ۲۳۲۱۳۲
صراط: «واشنگتن‌پست» در گزارشی به نامه سناتورهای آمریکا اشاره کرد و نوشت برخلاف آنچه که در نامه آمده بود، رهبران ایران به خوبی از چگونگی ساز و کار آمریکا مطلع هستند و این نامه با هدف تضییع عمدی توافق احتمالی با ایران نوشته شده بود.

روز دوشنبه (دیروز) یک گروه 47 نفری از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در یک نامه سرگشاده به رهبران ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای که با دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به امضا درآید بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما معتبر نیست و ادامه نخواهد داشت.

این نامه سرگشاده که توسط «تام کاتن» سازماندهی شده بود و به امضای رهبر حزب جمهوری‌خواه سنا و همچنین «مارکو روبیو» از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، «تد کروز» و «رند پائول» درآمده بود، با هدف منصرف کردن دولت ایران از امضای توافق هسته‌ای و همچنین اعمال فشار به کاخ سفید برای دادن اختیار به کنگره برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران نوشته شده بود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به این نامه نوشت که نمایندگان جمهوری‌‌خواه آمریکا با پیشنهاد کنونی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به ایران در زمینه توافق هسته‌ای مخالف هستند و این مخالفت خود را با دعوت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی علیه توافق هسته‌ای با ایران در کنگره نشان دادند و این نامه سناتورها یک تاکتیک دیگری برای تضییع عمدی توافق احتمالی با ایران است.

«دان درزنر» که به صورت روزانه در واشنگتن‌پست مطلب می‌نویسد، تأکید کرد که این نامه سناتورها به اوباما در فرایند مذاکرات کمک می‌کند زیرا با توجه به چیزهایی که سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود خطاب به ایران نوشتند، مقامات ایران ترغیب می‌شوند تا به جای ترک میز مذاکرات، در زمینه یک توافق موفقیت‌آمیز با آمریکا چانه‌زنی کنند.

واشنگتن‌پست گزارش کرد، برخلاف آنچه که در نامه آمده بود، رهبران ایران به خوبی از چگونگی ساز و کار آمریکا مطلع هستند و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران همچون بسیاری از کابینه ایران بخشی از تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده‌اند و این نمایانگر جهل عمدی بسیاری از جنگ‌طلبان آمریکایی است که تلاش می‌کنند ایران را یک بازیگر غیرمنطقی و تهدید دائم برای منطقه جلوه دهند.

این روزنامه آمریکایی در تکمیل مطالب خود به اظهارات روز گذشته ظریف در واکنش به این نامه اشاره کرد، که گفته بود: این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و تقریباً یک ترفند تبلیغاتی است.

ظریف تصریح کرد: این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست و روابط بین‌الملل بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و تعهدات و تکالیف بین‌المللی دولت‌ها تنظیم می‌شود، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممکن است سناتورهای امضا کننده نامه فوق الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بین‌الملل، دولت‌ها نماینده کل حاکمیت و مسئول روابط خارجی کشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در روابط با دیگر دولت‌ها می‌پذیرند و نمی‌توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین‌المللی خود سرباز زنند.

این گزارش سپس در پایان نتیجه‌گیری کرد که دولت اوباما و منتقدان رژیم صهیونیستی ظاهراً باور دارند که تعامل با دولت ایران امکانپذیر است.

منبع: فارس