۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

تأثیر روابط تهران و مسکو بر برنامه هسته‌ای

همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه‌های سیاسی، دفاعی، اقتصادی و تجاری می‌تواند از عوامل اثرگذار بر آینده برنامه هسته‌ای ایران باشد.
کد خبر : ۲۳۲۷۸۹
صراط: یک پایگاه خبری روز جمعه گزارش داده همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف اعم از دفاعی، اقتصادی و سیاسی می‌تواند آینده هسته‌ای ایران را تحت تأثیر قرار دهد.
 
پایگاه خبری «بیزینس‌اینسایدر» در این گزارش با اشاره به شباهت رویکردهای ایران و روسیه در عرصه جهانی نوشت سیاست روسیه در قبال ایران را منافع جهانی مسکو تعیین می‌کند که تلاش برای کاهش نفوذ غرب در جهان و افزایش نفوذ روسیه است.
 
این گزارش می‌افزاید منافع ایران نیز تا اندازه زیادی با این اهداف انطباق دارند و به همین دلیل تهران کاملاً در راستای حرکت در راستای برنامه‌های جهانی مسکو است.
 
در ادامه این گزارش به مخالفت روسیه با وضع تحریم‌ها علیه ایران اشاره شده است. بیزینس‌اینسایدر می‌نویسد مقامات ارشد روسیه به کرات گفته‌اند شواهدی درباره اینکه ایران در حال انجام تحقیقات اتمی است، وجود ندارد. این گزارش می‌افزاید در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 مسکو از جمله قوی‌ترین حامیان کاهش تحریم‌ها علیه ایران بوده است.
 
افزایش همکاری‌های نظامی و اقتصادی بین مسکو و تهران دیگر زمینه‌های تقویت روابط ایران و روسیه بوده که بیزینس‌اینسایدر به آن اشاره کرده است. توافق شرکت روس‌اتم برای ساخت دو واحد رآکتور جدید برای ایران، توافق تهاتر نفت و کالا به ارزش 1.5 میلیارد دلار در ماه و افزایش همکاری‌های تجاری دوجانبه از 3 تا 5 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار از جمله دیگر محورهای همکاری دو کشور بوده که این پایگاه خبری به آنها اشاره کرده است.
 
بیزینس اینسایدر می‌نویسد رویکرد منفعت‌محور دو طرف می‌تواند بر آینده برنامه هسته‌ای ایران نیز اثر بگذارد. صنعت هسته‌ای روسیه از اواسط دهه 1990 رشد محسوسی داشته است و کرملین قصد دارد نقش انرژی هسته‌ای و صادرات کالاهای هسته‌ای را افزایش دهد.
 
به عنوان مثال، انجمن هسته‌ای جهانی گزارش داده روسیه از پیشروان فناوری رآکتورهای سریع نوترون محسوب می‌شود. بر همین اساس، همکاری‌های بیشتر با ایران در موضوع انرژی هسته‌ای در راستای برنامه‌های روسیه قرار دارد.
منبع: فارس