۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

تقسیم وظایف آمریکا و اروپا در قبال سوریه!

دولت‌های اروپایی و نظام آمریکا در قبال سوریه سیاست تقسم وظایف و ایفای نقش‌های مختلف را درپیش گرفته‌اند و اختلاف‌های آنها در این زمینه جنبه رسانه‌ای دارد.
کد خبر : ۲۳۳۷۶۹
صراط: دولت‌های اروپایی و نظام آمریکا در قبال سوریه سیاست تقسم وظایف و ایفای نقش‌های مختلف را درپیش گرفته‌اند و اختلاف‌های آنها در این زمینه جنبه رسانه‌ای دارد.

به نقل از پایگاه خبری المنار، همزمان با اظهارنظر اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر لزوم مذاکره با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای حل بحران این کشور ، اختلافات «غربی ـ غربی» آهسته آهسته علنی شدند، و با این موضع جان کری به مخالفت برخواستند.
 
موضع آمریکایی که با مواضع و سخنان مقامات آمریکایی در سه سال قبلش کاملا مخالف و در تضاد است ولی تا حدودی حمایت اروپا را به دنبال داشت؛ چرا که خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا بعد از این اظهارنظر جان کری اعلام کرد که تماس‌هایی از سوی این اتحادیه با نمایندگانی از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه صورت گرفته است، چرا که اروپا معتقد است برای حل بحران سوریه باید همه گروه‌ها در این حل بحران شرکت و نقش داشته باشند، و از جمله شخص بشار اسد رئیس جمهوری این کشور هم باید سهیم باشد.
 
اما راه حلی که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را هم در بر داشته باشد از سوی دولت فرانسه و شخص مانوئل فالس مورد قبول واقع نشد وی ضمن ابراز تاسف از سخنان و موضع اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چنین گفت: در حال حاضر پایان دادن به بحران سوریه با حضور بشار اسد در قدرت ممکن نیست و شخص جان کری هم این مساله را به خوبی می‌داند.
 
این مخالفت فرانسه در برابر موضع آمریکایی و اروپایی بار دیگر بسیاری از اختلاف نظرهای پیش آمده بین کشورهای اروپایی را در اذهان تداعی می کند، و بخصص  این اختلافات درباره بحران سوریه و موضوع پرونده هسته‌ای ایران بوده است، اما این مسائل بلا درنگ از موضوع بحث‌ها خارج شدند و به جریان طبیعی و معمول خود بازگشتند.
 
موضع دولت فرانسه در این بین مستقل نیست و دکتر حسن حماده روزنامه نگار و نویسنده مطالب سیاسی در این باره معتقد است این اختلاف نظر همچون اختلاف نظرهای دیگر تنها جنبه مصرف مطبوعاتی و برای اذهان عمومی بین المللی مصرف دارد آنها به این شیوه می‌خواهند چنین وانمود کنند که دولت های غربی مواضعی مستقل از هم دارند و این مواضع از واشنگتن هم مستقل است.
 
حماده در این باره در گفت‌وگو با المنار لبنان گفت: این موضع دولت فرانسه به خواست آمریکا صورت گرفته است به این معنی که آمریکا گام‌های خود را که قصد دارد در سوریه بردارد، بر می‌دارد و دیدارها و نشست های خود را با گروه های سیاسی منعقد می کند، تا درپایان چنین وانمود کند که تمام سعی خود را برای حل بحران سوریه به کار بسته است اما در عین حال می خواهد هم پیمانان خود را که مخالف این دیدارها هستند و از جمله فرانسه را راضی نگاه دارد.
 
اگر به گذشته نزدیک باز گردیم حماده معتقد است که منابع دیپلماتیک اروپایی تاکید دارند سفر چهار نماینده اروپایی به اتفاق شماری از امنیتی های فرانسوی به سوریه و دیدارهایشان با شماری از شخصیت ها و در راس آنها بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همه با اطلاع و حمایت مالی دولت فرانسه صورت گرفته است، و هدف از آن آشنایی بیشتر از اوضاع کنونی نظام در سوریه بوده است.
 
مواضع اروپایی‌ها زیر چتر حمایت آمریکا بیان می‌شود
 
منافع غربی‌ها اساس موضع اروپایی ها را تشکیل می دهد، بنابراین مواضع هرچه باشند و از سوی هر کشوری که بیان شوند، همه زیر چتر حمایت و در سایه آمریکایی ها صورت می‌گیرند، چرا که هم اکنون به عقیده برخی از کارشناسان آمریکا اکنون در حال توزیع نقش ها بین کشورهای اروپایی در این زمینه است و می خواهد معاملاتی در این باره متناسب با اهدافش و اهداف دیگر هم پیمانان ثابتش صورت گیرد، و آن چیزی نیست جز حمایت از گروه های مسلح در سوریه و حمایت از ادامه کشتار در میدان نبرد برای کاستن از توانایی‌های سوریه و هم پیمامان آن و می خواهند سوریه و هم پیمانانش را از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی دچار فرسایش سازند.
 
بنابراین این تصویری که از اختلافات نشان داده می‌شود باید هوشیار باشیم و بسیاری از طرف‌های منطقه ای خوب آگاه باشند که نباید اختلافات واقعی و جدی تصور شوند، و اگر هم اختلافی باشد باید اطمینان داشت این اختلافات به تیرگی در روابط منجر نخواهد شد، و این مساله را به خوبی می توان در سخنان خانم جین ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دریافت که درباره سخنان جان کری گفت منظور وی مذاکره با شخص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نبوده بلکه منظور مذاکره با نظام حاکم است.
 
سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سریعا با حمایت و موضع همسو شده کمیسر اتحادیه اروپا در سیاست خارجی یعنی خانم فدریکا موگیرینی همراه و توام شد و وی ضمن اصلاح سخنان سابق خود درباره لزوم مذاکره با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت منظور جان کری این نبود که باید با شخص رئیس جمهوری سوریه مذاکره شود، و زمانی که از لزوم مذاکره با دمشق سخن گفت منظورش نظام سوریه بود.
 
در هر دوی این مواضع مشاهده می‌کنیم اختلاف نظرها به جایی نمی‌رسد که بخواهد منجر به اختلاف نظرهای عمیق شود، اما این مواضع به صورت علنی این گونه وانمود می شود که همسو نیستند ولی اهداف کلی همسو هستند؛ چرا که منافع غربی اساس کار برای این کشورها به شمار می آید.
منبع: تسنیم