۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

مخالفت مجلس با دوفوریت طرح بورسیه‌ای

نمایندگان مجلس با فوری بررسی شدن طرح استفساریه قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور در خانه ملت مخالفت کردند.
کد خبر : ۲۳۸۳۳۴
صراط: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان دو فوریت طرح استفساریه ماده 7 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن مخالفت کردند.
 
همچنین وکلای ملت یک‌فوریت این طرح را نیز مصوب نکردند که بدین ترتیب طرح مذکور به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد.
 
مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس طی سخنانی به عنوان طراح طرح مذکور اظهار داشت: نیروی انسانی متعهد و متخصص نیاز امروز کشور است، قطعاً‌ باید بتوانیم متناسب با رشد علمی جهانی، دانشجویان را تربیت کنیم.
 
وی افزود: شناخت نوآوری علمی دنیا و تجربه کشورها در زمینه‌های علمی و تخصصی بسیار ضروری است، اما متأسفانه طی چند سال اخیر جفای بزرگی به جامعه علمی شده است و بدون رعایت مراتب قانونی دانشجویان اعزامی به خارج از کشور انتخاب می‌شوند، این در حالی است که طبق قانون این اقدام باید با برگزاری آزمون علمی و سوابق دانشگاهی تعیین شود، اما متأسفانه در 12 سال گذشته همه اعزام‌های دانشجویی بدون آزمون صورت گرفته و حدود 300 هزار نفر متقاضی حضور در مقطع دکتری به راحتی وارد سیستم دانشگاهی کشور شده‌اند و حتی به‌عنوان هیأت علمی دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند.
 
دواتگری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم جلوگیری از سوءاستفاده و رانت‌خواهی در حوزه بورسیه دانشجویی، یادآور شد: در شرایط کنونی در نحوه برگزاری آزمون ابهامات بسیاری وجود دارد، زیرا مشخص نیست که این آزمون باید به صورت شفاهی برگزار شود یا به صورت کتبی؟
منبع: فارس