۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸

دانشجویان بورسیه امسال تحقیر شدند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: در سال 93 در دانشگاه‌ها از لحاظ فرهنگی مشکلاتی پیش آمد، برخی از افراد خطوط قرمز را نادیده گرفتند و به برخی از مقدسات دینی بی‌توجهی کردند.
کد خبر : ۲۳۳۸۳۷
صراط: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: در سال 93 در دانشگاه‌ها از لحاظ فرهنگی مشکلاتی پیش آمد، برخی از افراد خطوط قرمز را نادیده گرفتند و به برخی از مقدسات دینی بی‌توجهی کردند.

حجت‌الاسلام کلانتری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: آموزش عالی کشور و وزارت علوم در سال 93 درگیر فراز و نشیب‌های زیادی بود، از استیضاح فرجی‌دانا گرفته تا سرپرستی نجفی و در نهایت رأی اعتماد مجلس به فرهادی.
 
عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: متاسفانه فراز و نشیب‌هایی که در وزارت علوم ایجاد می‌شود اجازه نمی‌دهد این نهاد با تمام ظرفیت‌هایی که دارد به اهداف مثبت خودش جامه عمل بپوشد، و این فراز و نشیب‌ها در کارآمدی وزارت علوم اثر منفی دارد.
 
حجت‌الاسلام کلانتری به مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان بورسیه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخورد خوبی با دانشجویان بورسیه نشد و مسلما این یک ضعف  است که در وزارت علوم با دانشجویان بورسیه این چنین برخورد شود، من به برخی از کشورهای دیگر هم که سفر کردم دیدم که دانشجویان بورسیه به شدت تحقیر شدند و به لحاظ روحی پیرو مسائلی که در رابطه با بورسیه‌ها مطرح شد، آسیب دیدند.
 
وی گفت: عملکرد وزارت علوم در سال 93 به لحاظ آموزشی خوب بوده است، ترم مهر به خوبی آغاز شد و خاتمه پیدا کرد ترم بهمن ماه هم بخوبی شروع شد و بخش آموزشی دانشگاه‌ها هم با ظرفیت کامل کار خودشان را شروع کردند و به سرانجام رساندند که امیدواریم سال آینده هم به همین شکل پیش برود.
 
حجت‌الاسلام کلانتری یادآور شد: آموزش عالی در سال جاری به لحاظ پژوهشی، بد عمل نکردیم، در بسیاری از حوزه‌ها در این زمینه در رتبه اول هستیم. از جمله دانشگاه تهران که رتبه اول را در جهان اسلام دارد.
 
وی با اشاره به مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها تصریح کرد: در سال 93 در دانشگاه‌ها و در آموزش عالی کشور از لحاظ فرهنگی مشکلاتی پیش آمد، که شاید این مشکلات با سوءنیت و یا بدون سوءنیت انجام شد. افرادی می‌خواستند در حوزه فرهنگ فضای دانشگاه‌ها را به سمت برخی مسائل پیش ببرند.
 
کلانتری ادامه داد: این افراد خطوط قرمز را نادیده گرفتند و به برخی از مقدسات دینی بی‌توجهی کردند. البته اکثر دانشجویان کشور را افراد انقلابی تشکیل می‌دهند، وی در یک بررسی کلی آن تعداد کم متخلف هم به چشم می‌آید و نباید وجود داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: آموزش عالی و دانشگاه‌های ما در سال 93 در حوزه سیاسی خیلی پر تحرک نبودند، این هم به خاطر این بود که انتخابات خاصی را در این سال نداشتیم وی شاید بشود گفت سال 93 سال آماده‌سازی مقدمات و با یک سال تمهیدی برای ورود به سال 94 است که دو انتخابات مهم را در پیش داریم.
 
کلانتری تأکید کرد: متاسفانه برخی‌ها که شغل آنها حریم شکنی در دانشگاه‌ها است از فضاهای باز سیاسی در دانشگاه‌ها سوءاستفاده می‌کنند این هم تا حدودی امسال مشهود بوده است.
 
وی در رابطه با مشخص شدن رئیس دانشگاه تهران در سال 93 ادامه داد: این یکی از ضعف‌های بارزی بود که برای دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه‌ها کشور پیش آمد. به نظر می‌رسد وزارت علوم در این موضوع مقصر اصلی باشد زیرا من با برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که صحبت کردم اصرار داشتند زودتر رئیس دانشگاه تهران انتخاب شود.
 
وی افزود: خیلی خوب نیست که رئیس دانشگاه بزرگی به نام دانشگاه تهران مدت‌ها مشخص نباشد و با سرپرست اداره شود. البته این موضوع برای کسانی که سرپرست این دانشگاه هم می‌شوند سخت است و آنها هم تکلیف خود را نمی‌دانند، در کل این موضوع باعث می‌شود آسیب‌های زیادی به دانشگاه تهران بخورد.
 
وی تصریح کرد: شاید برخی‌ها احساس می‌کنند این که تا امروز رئیس دانشگاه تهران مشخص نشده به خاطر دقت عمل مسئولان است ولی اینطور نیست این یک نوع کندکاری است که از لحاظ مختلف به دانشگاه تهران و پیشرفت علمی آسیب جدی می‌زند.
منبع: فارس