۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
مذاکرات هسته ای پیچیده است

لاریجانی: در کنار مردم یمن ایستاده ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اسرائیل از حوادث یمن بهره می برد، گفت: همواره در کنار مردم مظلوم یمن ایستاده ایم.
کد خبر : ۲۳۸۹۷۲
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اسرائیل از حوادث یمن بهره می برد، گفت: همواره در کنار مردم مظلوم یمن ایستاده ایم.

علی لاریجانی در آئین اختتامیه اجلاسیه یک هزار شهید شهرستان شاهرود، با طرح این سوال که مردم یمن چه تقصیری در بحران منطقه دارند، بیان داشت: یمنی ها مردمی با تمدن و از صدر اسلام تا کنون صاحب تاریخ هستند و در بین آنها چه اهل تسنن و چه زیدی همه با هم می خواهند سرنوشت کشورشان را خود، رقم بزنند.

وی با طرح این سوال که چرا عربستان سعودی به خود این حق را می دهد تا بر سر مردم یمن بمب بریزد و هزاران زن و مرد و کودک را به شهادت برساند افزود: این درحالی است که توجیه عربستان از تهاجم ادعای وجود موشک های اسکات در خاک یمن و برهم خوردن امنیت کشورشان و از سوی دیگر حمایت های ایران اسلامی از مردم این کشور است.


همواره در کنار مردم مظلوم یمن ایستاده ایم

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه مردم ایران همواره از مردم مظلوم کشورهای اسلامی حمایت می کند، گفت: مردم ایران همانطور که از انقلاب مصر و مردم فلسطین حمایت می کند از مردم یمن نیز حمایت خواهد کرد اما این به معنای ارسال سلاح به این کشور نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این ادعاها تنها بهانه گیری های عربستان برای عملیات سخیف علیه مردم یمن است لیکن این دولت به جای آنکه سلاح هایش را در مقابله با دشمنان اسلام به کار ببندد در مقابل مردم یمن ایستاده است.

وی ادامه داد: گاهی از سران سعودی ادعای دخالت های نظامی ایران را می شنویم که در این باره نیز باید گفت ما در یمن دخالت نکرده ایم و به واسطه بعد مسافت زیاد جغرافیایی هیچگاه سلاحی به آن منطقه نفرستاده ایم اما همواره در کنار مردم مظلوم یمن ایستاده ایم.


کشورهای به اصطلاح مسلمان حقیقت اسلام را نفهمیده اند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح خواسته های شهدا از مردم، گفت: شناخت استکبار و روش های آن از جمله میراث شهدای بزرگوار ما است لیکن امروز معضلاتی که برخی کشورهای به اصطلاح مسلمان منطقه با آن روبرو هستند، این است که خود را در اختیار مستکبران قرار داده اند.

لاریجانی با بیان اینکه دیگر دغدغه شهدا که در وصیت نامه های آنها نیز به وضوح به چشم می خورد، زنده نگهداشتن اسلام است تاکید کرد: این بزرگواران همه هستی خود را برای اسلام داده اند لیکن دغدغه اصلیشان اسلام بود پس بر ماست که راه اسلام را به خوبی بشناسیم و در راه انجام وظیفه خود کوتاهی نکنیم.

وی افزود: آن چیزی که امروز مشکل اساسی برخی کشورهای به اصطلاح مسلمان منطقه است، نا فهمی و درک نا مناسب از اسلام است اینها حقیقت اسلام را نفهمیده اند و تنها به تفسیر بخشی از اسلام بسنده کرده اند.


 کج فهمی از اسلام مشکل برخی کشورهای منطقه

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راه اسلام راه علما و روحانیان و ولایت فقیه است، بیان داشت: علمای بزرگ اسلام در دوره های مختلف تاریخی، اسلام واقعی را می خواستند لیکن یکی از مشکلات امروزه، عدم وجود معرفت واقعی از اسلام است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکل برخی کشورهای منطقه، علاوه بر کج فهمی از اسلام، هوس رانی حاکمان و مقداری شیطنت است لیکن ما می گوییم راه اسلام راه روحانیت، مرجعیت حوزه های علمیه است چراکه روحانیان با مبارزه با انحرافات سعی کردند چهره واقعی اسلام را نمایان کنند.

وی ادامه داد: مرحوم مطهری یکی از نمونه های بارز این امر است چرا که این شهید بزرگوار همه نگرانی هایش پیرامون اسلام بدون انحراف بود و در این راستا همواره هشدار می داد پس باید به هوش بود و در راه امام و اسلام گام برداشت.


ولایت فقیه و معرفت به اسلام دغدغه شهدا است

رئیس قوه مقننه، ولایت فقیه را دیگر دغدغه و خواسته شهدا دانست و گفت: پیام دیگر شهدا برای ما سرافرازی انقلاب اسلامی و حمایت از ولایت فقیه در سایه قرآن است.

لاریجانی با اشاره به اینکه عزت و سربلندی ملت ما در پناه ولایت فقیه است، بیان داشت: هرگاه مردم پشت ولایت فقیه بودند، مملکت دچار آسیب نشده است و همچنین باید اذعان کرد که عزت و سربلندی انقلاب اسلامی ما در پناه ولایت فقیه قرار گرفته است چرا که این راه شهدا و بزرگان دینی ما است.

وی افزود: در بسیاری از برهه های تاریخی ولایت فقیه با تدابیر خود نگذاشتند که مملکت به خطر بیافتد چراکه ولی فقیه حقیقت اسلام را می شناسد و اگر امروز سرافراز هستیم به واسطه راهنمایی های داهیانه مقام معظم رهبری است.

مقام رهبری به مثابه چراغ راه برای مسئولان عمل کردند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث تاریخ معاصر کشور و نقش ولایت فقیه در آنها، توضیح داد: در این سالهای متمادی دو مسئله مهم و تاثیر گذار مخاطرات نظام و کارهای دولتمردان،  با حضور رهبری، نظام را به سلامت از دشواری ها عبور داد که این نشان دهنده رهبری عالمانه مردی است که مردم در پشت سرش قرار دارند.

لاریجانی در تشریح دو مورد از تاثیر گذاری های هدایتهای داهیانه مقام رهبری در مسائل روز، توضیح داد: مقام معظم رهبری در مخاطرات داخلی و خارجی و چه در دوران پس از دفاع مقدس و اختلافات درونی نظام، آنچنان نقش مهمی ایفا کردند که به مثابه چراغ راه برای مسئولان ما عمل کردند.

وی ادامه داد: مسئله دوم، روی کار آمدم دولت های جدید با طرز فکر و عمل های متفاوت است که در این مسئله نیز مقام معظم رهبری با درایت خاصی کشور را مدیریت کرده اند لیکن یکی از نمونه های تاثیر گذاری عاملانه مقام رهبری را می توان در حمله رژیم صهیونیستی به لبنان جستجو کرد که در آن تاریخ نگرانی های بسیاری از این ماجرا پیش آمد اما من شاهد بودم که رهبری در آن مقطع صحنه را تغییر دادند.

مذاکرات هسته ای پیچیده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله هسته ای و با بیان اینکه مذاکرات پیچیده است، گفت: ما در ابتدا اعلام کردیم که به دنبال سلاح نیستیم اما این موضوع دستاویز بهانه ای برای غرب بود لیکن ۱۰سال ماجراجویی در برابر مردم ایران در نهایت سبب شد تا غرب قبول کند که در این باره اشتباه میکرده است.

لاریجانی با بیان اینکه در تاریخ مذاکرات هسته ای غرب بعضا فریبکاری میکرده است، بیان داشت: نکته جالب در این بین این است که برخی مقامات امریکایی گفته اند ما نمی توانیم حرف های ایران را به راحتی قبول کنیم و آنان را می بایست مورد آزمون قرار دهیم این در حالی است که غرب در برخی موارد فریبکاری کرده است.

وی ادامه داد: غرب در برخی مقاطع مذاکره می کرد و در بعضی مواقع به کارهای دیگر روی می آورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایستادگی مردم ایران در برابر استکبار، گفت: در یک دوره زمانی غرب می پنداشت که با اشغال نظامی کشورهای منطقه می تواند در ایران هراس ایجاد کند اما امروز نکته ای که سبب می شود غرب که زمانی با وجود چند سانتریفیوز هم مخالفت می کرد حال با پذیرش چندین هزار سانتریفیوژ در برابر ایران پای به میز مذاکراه بنشیند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این نشان دهنده بزرگی و ایستادگی ملت ایران است البته باید اذعان کرد که مذاکرات پیچیده است لیکن می بایست درباره آن دقت کرد اما شرایط امروز عوض شده است.  

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری درباره مذاکرات، افزود: سخنان ایشان حاوی مسائل مهم و نکات کلیدی بود ایشان راه را نشان دادند و حقیقت مسئله را بیان کردند و نگذاشتند ابهامی در میان باشد لیکن فایده داشتن رهبری چنین هوشمند این مهم است.

۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور فاقد شغل هستند

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه مردم باید با کرامت زندگی کنند، گفت: باید عدالت باشد، کشور ایران دارای منابع زیاد مادی و معنوی است که شهدا، نیروی انسانی و ارزش های دینی در زمره منابع معنوی ما هستند.

لاریجانی در تشریح منابع مادی کشور، بیان داشت: گاز، نفت و انرژی نیز از جمله منابع دیگر کشور هستند که بسیاری از آنان دست نخورده باقی مانده است اما در مقابل این منابع مردم ما انتظار عدالت و کرامت انسانی دارند پس دولتمردان ما باید بکوشند تا بستر را برای اشاعه عدالت و کرامت انسانی فراهم سازند.

وی ادامه داد: امروز بیکاری یکی از معضلات کشور ما است و آمارها نشان می دهد که ۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما فاقد شغل هستند.

راه برون رفت از این وضعیت توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است

رئیس مجلس شورای اسلامی از بیکاری جوانان به عنوان حقیقت بزرگ نام برد و بیان داشت: وجود بیکاری به این معناست که راه شهدا درست به انجام نرسیده و اهداف این بزرگواران به خوبی تحقق نیافته است.

لاریجانی با بیان اینکه حفظ انقلاب تنها در استکبار ستیزی نیست، افزود: در کشور ما امروزه منابع و نیروی انسانی وجود دارد اما بیکاری از سوی دیگر بر جامعه حاکم است که این نقص بزرگی برای نظام است.

وی با تاکید بر اینکه رفتارهای اقتصادی برخی دولتمردان در شان مردم، شهدا و نظام نبود ادامه داد: لیکن در اقتصاد دولتی ضعف مدیریت مشهود بود اما راه برون رفت از این وضعیت توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.


اقتصاد به مردم واگذار شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خواستار زمینه سازی برای واگذاری اقتصاد به مردم شد و گفت: اگر کسی بخواهد پاسدار خون شهدا باشد باید بداند همانطور که مقام رهبری تاکید فرمودند، اقتصاد میدان جهاد است لیکن اگر کسی می خواهد جهادگر باشد باید شغل آفرینی کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید زمینه های حضور مردم در اقتصاد را فراهم آورد خاطرنشان کرد: اگر دانشجویی از دانشگاهی فارغ التحصیل می شود می بایست دستش را گرفت و یا اگر کسی منابعی مالی برای تاسیس کارخانه و شغل آفرینی داشت باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی خطاب به بانک ها، افزود: مقام رهبری به بانک ها نیز تذکر دادند لیکن بانک ها می بایست برنامه ای روشن برای تولید داشته باشند مخصوصا در حوزه های صنعت، دامداری و کشاورزی باید نگاه بانک ها به سوی حمایت و تولید باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه ‌اسلام دغدغه همیشگی شهدا بود‌ عنوان کرد: بر همین اساس دغدغه ما نیز باید اسلام باشد؛ بر همه ما لازم است تا راه اسلام را بشناسیم.

لاریجانی، شهرستان شاهرود را شهر علم و تقوا نامید و خاطرنشان کرد: حضور در جمع مردم این خطه که همواره به علما و بزرگان متکی بوده‌اند سبب افتخار است.

شاهرود مهد معلمان دین و اخلاق است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین با اشاره به ۱۷ دقیقه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد شهرستان شاهرود گفت: باید مراقب باشیم که نکند شهر معلمان دین و اخلاق کمتر مورد توجه ما مسئولان قرار گیرد.

دکتر کاظم جلالی وجود حوزه علمیه و عالمان بزرگی چون آیت الله العظمی شاهرودی و آیت الله آقا بزرگ اشرفی و همچنین شهید حسینی شاهرودی نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی را افتخار بزرگی برای مردم این شهر دانست و تصریح کرد: یکهزار و ۲۰۰ شهید شهرستان های شاهرود و میامی، سه هزار و ۵۳۶ جانباز، ۱۱۴ آزاده و داشتن چندین خانواده دارای دو یا سه شهید نشان دهنده این مطلب است که بنیادهای اعتقادی این منطقه مستحکم است و مردم پای ارزش های خود ایستاده اند.

وی افزود: باید مراقب باشیم که آمار بیکاری و بعضی ناهنجاری های اجتماعی در این منطقه افزایش پیدا نکند و آنچه شهیدان به ما سپرده اند در اثر بی مبالاتی ها به سمت و سوی دیگر نرود.

رتبه نخست استان سمنان در اعزام نیرو به جبهه ها

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان نیز در این آئین، با اشاره به اینکه اجلاسیه با جمع آوری آثار شهدا آغاز می شود، گفت: در این زمینه ستاد جمع آوری آثار شهدای استان، فعالیت خود را از ده سال پیش آغاز کرده است و تا کنون کار جمع اوری عمده آثار شهدا به اتمام رسیده است.

سردار سرتیپ پاسدار محمد تقی شاهچراغی با بیان اینکه استان سمنان از نظر نسبت جمعیت به اعزام نیرو در دفاع مقدس در کشور رتبه نخست را دارد، بیان داشت: وجود ۴۲ هزار رزمنده در زمانی که این استان بیش از ۴۲۰ هزار نفر جمعیت نداشت نشان دهنده این مهم است که در این خطه از هر ۱۰ نفر یکی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شده است.

وی افزود: همچنین وجود سه هزار شهید به ما نشان می دهد که در این استان از هر ۱۴۵ نفر یک نفر شهید شده است همچنین در استان سمنان هفت هزار و ۵۵۰ جانباز وجود دارد که بر مبنای آمار می توان دریافت که در این استان، از هر ۵۵ نفر یک نفر به فضیلت جانبازی نائل آمده است.

این مقام مسئول با اشاره به کمیته های ۲۴ گانه جمع آوری آثار شهدای استان سمنان، توضیح داد: سه هزار پرونده، چاپ سه هزار تمبر با تمثال همه شهدای استان، ۴۵ عنوان کتاب فرهنگ شهدای استان که از این تعداد ۱۵ عنوان کتاب مربوط به شاهرود است.

وی افزود: ۱۴۵ هزار قطعه عکس، یک هزار حلقه فیلم، پنج هزار و ۸۰۰ دقیقه برنامه تبلیغی، یک فیلم بلند، هفت مستند از عملیات های دفاع مقدس استان و ۱۵ هزار دقیقه برنامه تلویزیونی گوشه ای از اقدامات ستاد جمع آوری آثار شهدای استان است.

شاهچراغی در خاتمه با بیان اینکه در استان سمنان همچنین ۱۴ شهید شاخص کشوری وجود دارد که برای این بزرگواران در سطح کشوری و در پایتخت برنامه های ویژه ای برگزار شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور بتوانیم کار جمع آوری آثار تمامی سه هزار شهید استان را به اتمام برسانیم.
منبع: مهر
برچسب ها: صراط لاریجانی