۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
دوست دارم به دانشگاه اکسفورد بروم

نفر اول کنکور افغانستان: امیدوارم انگلیس با من همکاری کند

«رضا رفعت» نفر اول کنکور سراسری افغانستان با بیان اینکه در شرایط بسیار دشوار مالی درست می‌خواندم، گفت: دوست دارم در دانشگاه آکسفورد تحصیل کنم.
کد خبر : ۳۷۴۲۹۷

صراط: کنکور در اکثر کشورهای جهان مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین آزمون برای جوانان است، این آزمون در رقابت تنگاتنگی در افغانستان بین جوانان سپری می‌شود.

تمام کسانیکه  در کنکور امسال داوطلب بودند در 170 نفر می‌رسید، کسانیکه در این آزمون موفق می‌شوند، روزهای سختی را سپری می‌کنند.

کنکور سال 1395 همانند سال‌های گذشته برگزار شد، اما نتیجه آن خیلی دیرتر از هر سالی اعلام شد، قرار بود نتیجه کنکور در اول ماه مرداد اعلام شود اما با تأخیر 7 روزه روزگذشته (شنبه) اعلام شد.

در این آزمون «غلام‌رضا رفعت» فارغ‌التحصیل مدرسه «عبدالرحیم شهید» واقع در غرب کابل با کسب 344.24 نمره از 360 نفر اول کنکور سراسری افغانستان شد.

خبرنگار فارس، برای بررسی چگونگی موفقیت و وضعیت زندگی با «غلام‌رضا رفعت» نفر اول کنکور سراسری امسال به گفت‌وگو نشسته است.

رفعت با بیان اینکه از پیروزی در کنکور خرسند است، در مورد برنامه زندگی خود در زمان مدرسه گفت: از 24 ساعت 12 ساعت درس، 6 ساعت کار و 6 ساعت دیگر روز را استراحت می‌کردم.

وی در مورد عوامل مهم موفقیت خود اظهار داشت: مهم‌ترین عامل که در موفقیتم نقش داشت، تلاش‌های شخصی خودم است، اما انگیزه‌دهی اعضای خانواده، استادان مدرسه و آموزشگاه نیز نقش مهمی در پیروزی و موفقتیم دارند.

نفر اول کنکور سراسری افغانستان افزود: در زمان مدرسه خودم مشغول قالیبافی بودم، پدرم یک کارمند عادی شهرداری است که حقوق‌اش تنها 6 هزار افغانی در ماه است.

وی تأکید کرد: با حقوق پدرم که تنها نان‌آور خانواده است به سختی زندگی می‌کردیم و درآمدهای من نیز مخارج درس‌ام را تأمین می‌کرد.

غلام‌رضا رفعت با بیان اینکه تاکنون دولت با من اعلام همکاری نکرده با اشاره به اعلام همکاری‌های مالی برخی مسئولان محلی، اظهار داشت: من هم این اعلام همکاری‌ها را تنها در صفحات فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی دیدم، اما تا به حال هیچ کسی به من برای اعلام همکاری تماسی نگرفته است.

وی دانشگاه کشورهای خارجی را نسبت به کشورهای داخلی ترجیح داده و در مورد دانشگاه مورد علاقه‌اش گفت: من دوست دارم در دانشگاه آکسفورد انگلیس درس بخوانم، امیدوارم دولت افغانستان و انگلیس در این راستا با بنده همکاری کنند.

رفعت در مورد کسانیکه در کنکور سال آینده شرکت می‌کنند، گفت: کسانیکه می‌خواهند از کنکور موفق بیرون آیند باید تمام توجه خود را روی این آزمون سخت متمرکز کنند، برنامه‌های اضافی را از زندگی حذف و تنها برای کنکور زندگی کنند.

***مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است***



اینکه نفر اول در کنکور افغانستان شدید، چه احساسی دارید؟

رفعت: کامیابی در آزمون کنکور خود خرسند کننده است، اکنون که بنده نفر اول کنکور شدم، واقعا خیلی خوشحال هستم.

دوره درس‌ها در مدرسه را چگونه سپری کردید؟

رفعت: دوره آموزشی دور سخت زندگی‌ام بود، زمانی که مدرسه می‌رفتم، ناگزیر کار هم می‌کردم.

علاوه بر مدرسه، آموزشگاه هم می‌رفتم، در کل از 24 ساعت 12 ساعت درس، 6 ساعت کار و 6 ساعت دیگر روز را استراحت می‌کردم.

عوامل که در موفقیت شما نقش داشت، چه مواردی است؟

رفعت: مهم‌ترین عامل که در موفقیتم نقش داشت، تلاش‌های شخصی خودم است، اما انگیزه‌دهی اعضای خانواده، استادان مدرسه و آموزشگاه نیز نقش مهمی در پیروزی و موفقتیم دارند.

از مشکلات اقتصادی نام بردید، در زمان مدرسه چه کار می‌کردید؟ پدر شما در چه کاری مشغول است؟

رفعت: در زمان مدرسه خودم مشغول قالیبافی بودم، پدرم یک کارمند عادی شهرداری است که حقوق‌اش تنها 6 هزار افغانی در ماه است.

با حقوق پدرم که تنها نان‌آور خانواده است به سختی زندگی می‌کردیم و درآمدهای من نیز مخارج درس‌ام را تأمین می‌کرد.

در جریان مدرسه کسی دیگری هم به شما کمک مالی می‌کرد یا خیر؟

رفعت: تا به حال هیچ کسی با خانواده ما همکاری مالی نداشته است، بعضی وقت‌ها پدرم با من همکاری می‌کرد اما اکثراً به دلیل تأمین مخارج خانواده برایم پولی نداشت.

علاوه بر مشکل اقتصادی در زمان مدرسه مشکل خاصی دیگری هم داشتید یا خیر؟

رفعت: مشکل خاصی دیگری نداشتیم، تنها تمام مشکل ما اقتصاد بود.

پس از اینکه اول نمره عمومی کنکور شدید، دولت اعلام همکاری کرده است؟

رفعت: نه متأسفانه تا الان دولت هیچ علاقه‌ای به همکاری با من نشان نداده است.

برخی مقامات دولت محلی و کابل اعلام کرده‌اند چند ماه حقوق‌شان را برای شما پرداخت کرده و یا پرداخت خواهند کرد؟ تا به حال این مقامات با شما تماسی گرفته است؟

رفعت: من هم این اعلام همکاری‌ها را تنها در صفحات فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی دیدم، اما تا به حال هیچ کسی به من برای اعلام همکاری تماسی نگرفته است.

تحصیل در دانشگاه‌های افغانستان بهتر است یا دانشگاه کشورهای خارجی را ترجیح می‌دهید؟

رفعت: با توجه به ناامنی موجود در کشور و عدم حضور استادان بهتر در دانشگاه‌های داخلی، دانشگاه‌های خارجی بهتر است.

اگر قرار باشد در خارج از کشور تحصیل کنید، کدام دانشگاه کدام کشور را بهتر می‌دانید؟

رفعت: من دوست دارم در دانشگاه آکسفورد انگلیس درس بخوانم، امیدوارم دولت افغانستان و انگلیس در این راستا با بنده همکاری کنند.

به کسانیکه برای سال آینده آزمون کنکور دارند، چه توصیه‌ای دارید؟

رفعت: کسانیکه می‌خواهند از کنکور موفق بیرون شوند باید تمام توجه خود را روی این آزمون سخت متمرکز کنند، برنامه‌های اضافی را از زندگی حذف و تنها برای کنکور زندگی کنند.

اگر حرفی باقی مانده است، بفرمائید؟

رفعت: متشکرم. به تمام کسانیکه در کنکور موفق شده‌اند در تمام زندگی آرزوی موفقیت برای‌شان دارم و به تمام مردم کشورم آرزوی صلح و ثبات دارم.