۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶

برگزاری آخرین جلسه محاکمه مرسی

آخرین جلسه محاکمه «محمد مرسی» رئیس جمهور عزل شده مصر در پرونده فرار از زندان وادی نطرون معروف به «فرار بزرگ» امروز چهارشنبه در دایره ۱۵ دادگاه جنایی شمال قاهره در حال برگزاری است.
کد خبر : ۲۲۹۶۰۷
صراط: رسانه های خبری مصر، محاکمه مرسی همراه با 130 نفر دیگر از جمله رشاد بیومی، محمود عزت، محمد سعد الکتاتنی، سعد الحسینی، محمد بدیع عبد المجید، محمد البلتاجی، صفوت حجازی، عصام الدین عریان، یوسف القرضاوی و تعدادی دیگر از رهبران اخوان المسلمین، اعضای جنبش حماس و حزب الله در دایره 15 دادگاه جنایی شمال قاهره آغاز شده است.
بر اساس این گزارش، در آغاز جلسه حاضرین در حمایت از مرسی شعار سر داده و تاکید کردند که آزادگان راه مرسی را ادامه خواهند داد.

جلسه دادگاه به ریاست قاضی شعبان الشامی و عضویت دو مستشار قضایی به نام های یاسر الاحمداوی و ناصر صادق بربری در حال برگزاری است.
 
اجلاس عربی در شرم الشیخ برگزار خواهد شد
 
عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز گذشته در دیدار با نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب برگزاری اجلاس عربی به میزبانی مصر در شرم الشیخ در ماه مارس آینده را بررسی کرد.
علاء یوسف سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که مصر از تمامی کشورهای عربی از جمله قطر برای شرکت در این اجلاس دعوت بعمل آورده و تنها کشوری که برای شرکت در این اجلاس دعوت نشده است، سوریه می باشد.

برخی منابع آگاه نیز تاثیرگذاری اختلافات بین دوحه و قاهره بر دعوت از قطر جهت شرکت در این اجلاس را رد کردند.

السیسی در این دیدار بر اهمیت درک اوضاع ملتهب کشورهای عربی و تلاش برای احیای صلح و ثبات و نیز ضرورت همبستگی عربی و تقویت اقدام مشترک در این مرحله سرنوشت ساز تاکید کرد.

السیسی همچنین تصریح کرد که راه حل های امنیتی و رویارویی نظامی به تنها برای مبارزه با افراطی گری و تروریسم کافی نیست و ضروری است که رویارویی فراگیر بوده و برای اصلاح مفاهیم اشتباه دین مبین اسلام تلاش شود.

العربی نیز گفت که موضوع امنیت ملی عربی و راهکارهای حمایت و تقویت آن از جمله موضوعات اصلی مطرح در دستور کار اجلاس عربی خواهد بود.
 
بازداشت 12 اخوانی در الشرقیه
 
دستگاه های امنیتی مصر امروز چهارشنبه 12 نفر از افراد منتسب به جماعت اخوان المسلمین را به بهانه تحریک مردم به اغتشاش و خشونت بازداشت کردند.
بر اساس این گزارش، سرلشگر ملیجی فتوح ملیجی مدیر امنیت الشرقیه ابلاغیه ای دریافت کرد که نشان می داد افسران اداره تحقیقات جنایی با هماهنگی دستگاه امنیت ملی 12 اخوانی را که دستور بازداشت آنها از سوی دادستانی کل به اتهام عضویت در جماعت اخوان المسلمین و تحریک مردم به خشونت و اغتشاش صادر شده بود، بازداشت کردند.
 
دبیر کل حزب مبارک خواستار تحقیق درباره اهداف انقلاب شد
 
احمد عز دبیر کل حزب ملی منحله مصر که اخیرا ممنوعیت وی برای شرکت در انتخابات پارلمانی از سوی کمیته عالی انتخابات اعلام شده است، خواستار تحقیق درباره اهداف انقلاب 25 ژانویه شد و به شدت محمد البرادعی را مورد انتقاد قرار داد.

وی در مصاحبه با شبکه ماهواره ای النهار در واکنش به ممنوعیتش برای ورود به رقابت های انتخابات پارلمانی گفت: برای چه مرا کنار گذاشته اند، آیا این دموکراسی است؟ آیا هدف از انقلاب دستیابی به حداقل دموکراسی نبود؟

وی افزود که اهداف انقلاب محقق نشده است...بنابر این از انقلاب چه چیزی باقی مانده است؟  
«احمد عز» روز گذشته نیز شکوائیه ای به دادگاه قضایی اداری در اعتراض به تصمیم کمیته عالی انتخابات مبنی بر ممنوعیت نامزدی وی در انتخابات پارلمانی آینده ارائه کرد.
وی در این شکوائیه آورده است که تمامی اسناد و شروط لازم برای نامزدی را فراهم کرده اما با تصمیم کمیته مذکور غافلگیر شده است.

احمد عز در شکوائیه خود اشاره کرد که هیچ گونه حکم قضایی علیه وی صادر نشده است و افزود که تصمیم کمیته عالی انتخابات پارلمانی درباره وی بر خلاف قانون اساسی است.
 
گفت وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتای مصری خود
 
«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا تلفنی با صدقی صبحی همتای مصری خود گفت وگو کرد و طی آن کارتر به طرف مصری به دلیل حملات تروریستی اخیر و قربانی شدن تعدادی از مصری ها تسلیت گفت.
وی تاکید کرد که وزارت دفاع آمریکا به همکاری بیشتر بین آمریکا و مصر به منظور مقابله با چالش های امنیتی تمایل دارد.
صدقی صبحی نیز از حمایت های آمریکا از مصر قدردانی کرد و بر تقویت ائتلاف بین المللی علیه افراطی گری و تروریسم تاکید نمود.
دو طرف همچنین پایبندی به شراکت امنیتی بین مصر و آمریکا را مورد تاکید قرار دادند.
 
کشته شدن 13 تروریست و دستگیری 10 نفر دیگر در سینا
 
منابع امنیتی در شمال سینا گزارش دادند که در جریان عملیات های امنیتی ارتش مصر در سینا 13 تروریست کشته، 9 نفر زخمی و 10 نفر دیگر نیز بازداشت شدند.
بر اساس این گزارش، در حملات هوایی ارتش مصر در جنوب شیخ زوید 8 فرد مسلح کشته و 9 نفر دیگر نیز زخمی شدند همچنین 5 نفر دیگر نیز در حمله نظامی به جنوب العریش واقع در استان شمال سینا کشته و 10 نفر نیز دستگیر شدند.
منبع: تسنیم