۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

واکنش مالکی به بازداشت دو رهبر شیعه

معاون رئیس‌جمهور عراق، دلیل زندانی شدن شیخ «نمر» در عربستان و شیخ «سلمان» در بحرین را صدور فتواهای تکفیری از سوی شخصیت‌های افراطی دانست.
کد خبر : ۲۳۲۷۹۹
صراط: معاون رئیس‌جمهور عراق، دلیل زندانی شدن شیخ «نمر» در عربستان و شیخ «سلمان» در بحرین را صدور فتواهای تکفیری از سوی شخصیت‌های افراطی دانست.

«نوری المالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد که دستگیری شیخ «علی السلمان» در بحرین و شیخ «نمر النمر» در عربستان سعودی در پی صدور فتواهای تکفیری از سوی برخی شخصیت‌های دینی و گرایش‌های طائفه‌ای و فرقه‌ای صورت گرفته است. این اقدامات هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و نظام‌های سیاسی جهان باید از هرگونه حاشیه راندن دیگران و طرد افراد خودداری کنند.
 
معاون رئیس‌جمهور عراق در حاشیه نشست اعلام هبستگی با مظلومان بحرین و حجاز، در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست «السومریه نیوز» رسید، اعلام کرد: ما امروز برای اعلام همبستگی با مظلومان جمع شده‌ایم تا در حق آنها انصاف رعایت شود و ظلم از آنها برچیده شود.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: امت اسلامی در مرحله کنونی با چالشهای خطرناکی مواجه است که ما باید از آنها عبرت بگیریم و به دولت‌ها و نیروهای سیاسی اعلام کنیم که زمانه طرد و به حاشیه راندن افراد به پایان رسیده و دولت‌ها باید حقوق مشروع ملت‌ها را به آنها بدهند.
 
المالکی تاکید کرد: شیوه‌های بازداشت و زندانی کردن و اعدام افراد دیگر فایده‌ای نخواهد داشت زیرا رژیم صدام که این شیوه را دنبال می‌کرد، بسیار پیشتر از این نظام‌های کنونی وجود داشته اما با این سیاست نتوانست باقی بماند. چرا این دو شیخ یعنی علی السلمان و نمر النمر در بحرین و عربستان زندانی شدند؟ ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که این شیوه‌ها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و رژیم‌های سیاسی در جهان باید از آن پرهیز کنند زیرا سازمانهای تروریستی از این مسائل برای ایجاد فتنه‌های طائفه‌ای میان ملت‌ها سوء‌استفاده می‌کنند. این‌گونه مواضع پرتنش می‌تواند به درگیری و جنگ میان مسلمانان منجر شود.
 
این در حالی است که دادگاه کیفری عربستان سعودی در 15 اکتبر 2014، حکم اعدام شیخ النمر از شخصیت‌های دینی شیعی و برجسته عربستان سعودی را به اتهام تحریک علیه نظام، صادر کرد که با محکومیت‌های شدید از سوی طرف‌های سیاسی و دینی در عراق و جهان همراه شد.
 
از سوی دیگر جمعیت «الوفاق الوطنی» از بزرگترین جمعیت‌های سیاسی معارض در بحرین در 29 دسامبر 2014 اعلام کرد که رژیم بحرین، 9 اتهام بزرگ به شیخ سلمان وارد کرده‌ که هیج‌یک واقعی نیست و به همین دلیل نیز درگیری‌های شدیدی میان طرفداران این حزب سیاسی و رژیم حاکم بحرین به وجود آمده است.
منبع: فارس