۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

العبادی: عراق ایران را شریک خود می‌بیند

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی ضمن ابراز خرسندی از آزادی تکریت و انتقاد ضمنی از عملکرد آمریکا، از حمایت دیگر کشورها برای مقابله با تکفیری‌ها استقبال کرد.
کد خبر : ۲۳۵۶۳۱
صراط: نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی ضمن ابراز خرسندی از آزادی تکریت و انتقاد ضمنی از عملکرد آمریکا، از حمایت دیگر کشورها برای مقابله با تکفیری‌ها استقبال کرد.

«حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق درباره آزادی شهر تکریت گفت که آزادی این شهر عامل مشوق بسیار خوبی است. با این حال داعش همچنان تهدید اصلی است. این گروه افرادی را به کار گرفته‌اند و به منابع مالی زیادی دسترسی دارند. واقعیت این است که یک ارتش به تنهایی نمی‌تواند با آنها مقابله کند.
 
نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» با اعلام موارد فوق همچنین با اشاره به حضور نیروهای داعش در استان الانبار و موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق گفت که در شرایط کنونی مبارزان شجاعی در الانبار حضور دارند  و تلاش می‌کنند تا فلوجه و دیگر شهرها را آزاد کنند. تابستان گذشته داعش وارد عراق شد و تعدادی از شهرها را بدون جنگ تصرف کرد و این کار را با استفاده از جنگ روانی علیه دولت انجام داد. داعش گروهی تروریستی است و با جنایت و ترس، جنگ را به پیش می‌برد. اما امروزه دیگر این راهکارها برای آنها سودی ندارد. جنگ روانی امروز متوجه داعش است و نه دولت.
 
خبرنگار اشپیگل با اذعان به اینکه عراق ایران و نه آمریکا را به عنوان مهمترین شریک خود در مبارزه با داعش می‌داند از عبادی پرسید که آیا وی از اوباما ناامید شده است؟ که العبادی گفت: «من امیدوار بودم که حمایتها سریعتر و موثرتر باشد به خصوص در آغاز حملات داعش. آنها بغداد را تهدید کردند و در واقع آمریکا و نه هیچکس دیگری اقدامی صورت نداد. پس از این من، بسیار متعجب شدم که آمریکا اعلام کرد، بغداد در مدت 3 روز سقوط می‌کند.من فکر نمی‌کنم که این ارزیابی دقیق بود.»
 
وی افزود: «بغداد با وجود نیروهای امنیتی ما همچنان پابرجاست و پس از صدور فتوای «آیت‌الله سیستانی» مبنی بر دفاع مردمی از شهرهای اشغال شده، سناریو تغییر کرد. ایرانی‌ها به سرعت در زمینه دفاعی و حمایتی واکنش نشان دادند و از لحاظ نظامی و مشاوره همکاری کردند. ایران به داعش به عنوان تهدید ملی نگاه می‌کند و به همین دلیل سریع واکنش نشان می‌دهد.»
 
وی همچنین از حمایت همه کشورها برای مقابله با داعش استقبال کرد.
 
این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از وی پرسید که آیا عراق می‌تواند به عنوان کشوری متحد از اقوام کرد، سنی و شیعه تبدیل شود؟ که عبادی با اعلام اینکه از گروهی دفاع نمی‌کند گفت که برای تحقق این موضوع مصرانه تلاش می‌کند.اما این موضوعی است که ریشه در گذشته دارد و او نمی تواند آن را تغییر دهد.در حال حاضر در جهت اتحاد حرکت می‌کند و شیعه و سنی با هم همکاری می‌کنند.

منبع: فارس
برچسب ها: عبادی عراق ایران