۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

از اردوغان استقبال گرمی نمی‌شود

یک شبکه خبری آلمانی گزارش کرد که با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه درباره ایران، از سفر وی در ایران به گرمی استقبال نخواهد شد.
کد خبر : ۲۳۶۲۷۵
صراط: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان یکی از  مقامات کشورهای همسایه ایران در حالی امروز به این کشور سفر می‌کند که در حال حاضر با انتقادهای فراوانی در تهران مواجه شده است.
 
شبکه «ARD» آلمان در مطلبی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه نوشت که اردوغان ایران را به تلاش برای برتری طلبی در خاورمیانه متهم کرده است و از این رو وی مهمانی است که در تهران به گرمی پذیرفته نخواهد شد.
 
 مرزهای بین ترکیه و ایران قدیمی‌ترین مرز جهان میان 2 کشور است که با طول 500 کیلومتر،‌ 375 سال پیش در جریان پیمانی موسوم به «قصر شیرین» میان ایران و ترکیه تعیین شد. در آن زمان روابط میان دولت صفوی در ایران و پادشاهی عثمانی بسیار بد بود و 2 طرف توانستند با این پیمان به جنگی طولانی پایان دهند.
 
اردوغان در ماه‌های اخیر در تلاش برای نزدیک شدن به عربستان، حملات لفظی خود علیه تهران را تشدید کرده است. از این رو پیش از این 65 نماینده مجلس ایران هم خواستار جلوگیری از ورود وی به تهران شده بودند.
 
با این حال ترکیه همچنان به افزایش روابط اقتصادی با ایران چشم دوخته است  به خصوص که حجم تجارت میان 2 کشور به حدود 13 میلیارد دلار رسیده است و ترکیه امیدوار است برداشته شدن تحریم‌ها در پی توافق هسته‌ای، تاثیر مثبتی بر این روند داشته باشد.
منبع: فارس