۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

توافق با اختلافات اساسی سخت است

تحلیلگری آمریکایی با بیان اینکه ایران و آمریکا باید از وضع موجود در راستای حصول توافق هسته‌ای استفاده کنند، نوشت، توافق در سایه اختلاف اساسی بر سر جزئیات مسائل سخت است.
کد خبر : ۲۲۶۶۰۰
صراط: تحلیلگری آمریکایی با بیان اینکه ایران و آمریکا باید از وضع موجود در راستای حصول توافق هسته‌ای استفاده کنند، نوشت، توافق در سایه اختلاف اساسی بر سر جزئیات مسائل سخت است.

دیوید ایگناتیوس روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی در روزنامه «هرالد»، به سخنان دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و گفت، با توجه به سخنان ظریف دیگر تمدید مذاکرات خواست هیچ یک از طرفین نیست، به نظر می‌رسد طرفین دیگر نمی‌خواهند این تصمیم را به بعد موکول کنند.

وی در ادامه به سخنان روز بعد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اشاره کرد و نوشت، اوباما نیز گفته است اگر تا پایان مارس به این نتیجه نرسیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست تمدید مذاکرات فایده ای ندارد.

به ادعای ایگناتیوس این بن‌بست در مذاکرات ایران و 1+5 سوالی ضروری را طرح می‌کند که در صورت شکست مذاکرات، ‌ایران و آمریکا چه باید انجام دهند. ایگناتیوس ادامه می‌دهد، در نظر وی حداقل دو طرف باید آنقدر عاقل باشند که هیچ کاری انجام ندهند یا مثل گفت‌وگوهای حزب کارگر عمل کنند که به گفت‌وگوها با قواعد گذشته حتی بعد از انقضای توافق ادامه دهند.

وی در ادامه گفت، از آنجایی که هر دو سو در موارد کلیدی دارای اختلاف نظرات بسیاری هستند، بدبینی به مذاکرات رو به رشد است. وی در ادامه به صبحت‌های دکتر ظریف درباره حصول هر توافقی اشاره کرد و گفت وزیر امور خارجه ایران گفته است در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران احتمال توافق امکان پذیر است.

درادامه نیز ایگناتیوس از مذاکره کنندگان آمریکایی نقل کرد که پیوسته گفته‌اند، تحریم‌ها بتدریج برطرف خواهد شد و مدعی شد، در حالی که هر دو طرف هنوز تفاوت‌های اساسی در مسایل جزیی دارند به نظر می‌رسد رسیدن به هر توافقی سخت باشد.

«من مهارت‌های دیپلماتیک ظریف را زیر نظر داشته‌ام و وقتی یک گفت‌وگوی 30 دقیقه‌ای با وی در کنفرانس مونیخ  داشتم، وی از پاسخ به سوالاتی درباره مسایل کلیدی طفره رفت و گفت در مورد بعضی مسائل به صورت عمومی صحبت نمی‌کند».

حتما فشارهای سیاسی در واشنگتن و تهران برای اقدامات در صورت اتمام مذاکرات وجود خواهد داشت. کنگره پیشتر درباره اعمال تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کرده است و ایرانی‌ها هم احتمالا به فکر گسترش برنامه هسته‌ای خود هستند؛ اما هر دو طرف باید درباره هر اقدام یک‌جانبه‌ای دقت کنند چراکه می‌تواند به وضع موجود ضربه بزند.

ایگناتیوس مدعی شد ایران سعی دارد خود را طرف متضرر نشان دهد که گذشت و صداقتش پذیرفته نشده است. وی در ادامه ادعایش گفت، آمریکا هم می‌تواند مقابله کرده و در پاسخ بگوید ایران هرگز با فرمولی که تعهد وی به برنامه هسته‌ای‌ برای استفاده غیر نظامی‌ است موافقت نکرده است.

ایگناتیوس همچنین مدعی است، هر تحریم تازه‌ آمریکا‌، ایران را در موضع ضعف نشان می‌دهد و هر اقدام ایران برای غنی‌سازی با میزان بالا این احتمال را به ذهن می‌آورد که ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رود.

حتی در آینده ممکن است این توازن وحشت را به شکل قانون گذاری شده دید؛ در صورتی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را مجددا از سر بگیرد، کنگره تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران تصویب کند و از سوی دیگر مجلس ایران هم ‌می‌تواند در صورت اعمال تحریم‌های تازه، تصویب کند اعمال محدودیت‌ در فعالیت غنی سازی ایران پایان یابد. خنجرها بیرو کشیده خواهد شد اما هم‌چنان خونریزی رخ نمی‌دهد.

ایگناتیوس این سوال را مطرح می کند که «شکست مذاکرات برای خاورمیانه‌ای که پیش‌تر از این دچار بی‌ثباتی شده به چه معنا خواهد بود؟» وی در پاسخ مدعی شد، «به نظر می‌رسد ایرانی‌ها قانع شدند که با قدرت گرفتن داعش، آمریکا به کمک ایران در عراق نیاز دارد. اما استدلالی نیز خلاف این استدلال امکان دارد و آن این است که عدم توافق در مذاکرات می‌تواند منجر به جنگ ایران با دشمنان مختلف در مرزهایش شود».
منبع: فارس