۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
ادعای جدید یک مقام رژیم صهیونیستی:

آمریکا تنها بخش محدودی از اخبار مذاکرات با ایران را به اسرائیل می‌دهد

یک مقام اسرائیلی پس از آنکه کاخ سفید ادعاهای رسانه‌‌ای درباره قطع همکاری‌های اطلاعاتی بین تل‌آویو و واشنگتن در موضوع مذاکرات ایران را رد کرد می‌گوید ...
کد خبر : ۲۲۷۳۶۸
صراط: یک مقام اسرائیلی پس از آنکه کاخ سفید ادعاهای رسانه‌‌ای درباره قطع همکاری‌های اطلاعاتی بین تل‌آویو و واشنگتن در موضوع مذاکرات ایران را رد کرد می‌گوید آمریکا تنها بخش محدودی از اخبار مذاکرات را به اسرائیل می‌دهد.

کش‌و‌قوس‌ها بر سر برخی ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر اینکه واشنگتن همکاری اطلاعاتی با تل‌آویو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را قطع کرده است با اظهارنظر یک مقام صهیونیست وارد مرحله تازه‌ای شد.
 
این مقام صهیونیست که روزنامه هاآرتص وی را از افراد آگاه به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران معرفی کرده در اظهارنظری تازه می‌گوید کاخ سفید میزان، کیفیت و عمق اطلاعاتی که با اسرائیل درباره پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در میان می‌گذارد را محدود کرده است.
 
پیش از این اخبار ضد و نقیضی درباره توقف همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌‌ای ایران منتشر شده بود. ابتدا کانال دو رژیم صهیونیستی از قول منابعی گمنام مدعی شد «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی آمریکا و «وندی شرمن»، سرپرست آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای فرایند ارائه اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران به اسرائیل را قطع کرده‌اند.
 
بنا به ادعای این رسانه، واشنگتن این تصمیم را پس از اصرار «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره در روز سوم مارس (12 اسفند) به رغم مخالفت‌های کاخ سفید اتخاذ کرده است.  
 
مقام‌های آمریکایی اما بلافاصله این خبر را تکذیب کردند. «آیستائر باسکی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای ایمیلی با پایگاه خبری «جی‌تی‌ای» ضمن رد این ادعاها بر همکاری‌های مداوم مقام‌های «سوزان رایس» و «وندی شرمن» با «یوسی کوهن»، رئیس دستگاه امنیت داخلی اسرائیل تأکید کرد.
 
یک مقام اسرائیلی ساعاتی پس از این تکذیبیه در گفت‌وگو با هاآرتص ادامه رایزنی‌های تل‌آویو ـ واشنگتن بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران را تأیید کرد اما گفت مقام‌های دولت آمریکا اکنون اطلاعاتی که عمق و ارزش کمتری دارند را با طرف اسرائیلی در میان می‌گذارد.
 
منبع مورد استناد هاآرتص می‌گوید به اعتقاد دولت اوباما، اسرائیل و آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران منافعی متضاد با یکدیگر دارند؛ در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تمام تلاشش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را به کار ببندد نتانیاهو عزمش را برای مانع‌تراشی در این راه جزم کرده است.
 
این مقام صهیونیست در توضیحات بیشتر یکی از دلایل تصمیم آمریکا برای کاهش میزان تبادل اطلاعات با اسرائیل را ترس دولت این کشور از درز اطلاعات ارائه شده به بیرون با منظور تخریب مذاکرات عنوان کرده است.
 
مطابق این ادعا، مقام‌های دولت آمریکا نگران آن هستند که بنیامین نتانیاهو بخواهد از اطلاعاتی که در اختیار تل‌آویو قرار داده می‌شود برای دست‌یابی به اهداف سیاسی خودش و تضعیف روند مذاکرات بهره‌برداری کند.
 
احساس آمریکایی‌ها در هفته‌های گذشته این بوده که اطلاعاتی مانند طرح پیشنهادی ایران درباره تعداد سانتریفیوژهای مجاز این کشور به عنوان بخشی از تلاشهای نتانیاهو برای برهم زدن مذاکرات به رسانه‌های اسرائیلی راه یافته‌اند.   
 
این مقام ارشد صهیونیست اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره ملاقات مقامات دولت اوباما با همتایان اسرائیلی را تأیید کرد اما مدعی شد آمریکایی‌ها اکنون اطلاعاتی را تحویل اسرائیلی‌ها می‌دهند که «وضوح کمتری» دارد.

منبع: فارس