۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

درخواست گزارشگران سازمان ملل از بحرین

گزارشگران ویژه سازمان ملل در پیامی به نظام بحرین، بازگشایی و پایان دادن به فضای امنیتی و نظامی در میدان تخریب شده «لؤلؤه» را خواستار شدند.
کد خبر : ۲۳۰۳۳۹
صراط: گزارشگران ویژه سازمان ملل در پیامی به مقامات نظام بحرین، بازگشایی میدان «لؤلؤه» (مروارید) و اجازه دادن به مردم این کشور برای حضور در محل مجسمه تخریب شده را خواستار شدند.
 
گزارش وبگاه خبری «مرآة البحرین» حاکی است که گزارشگران ویژه سازمان ملل میدان لؤلؤه را نماد آزادی خواهی و دموکراسی خواهی بحرینی‌ها خوانده و از اینکه تخریب این مجسمه به دستاویزی برای از بین بردن نماد جنبش دموکراسی خواه تبدیل شود، ابراز نگرانی کردند.
 
گزارشگران ویژه سازمان ملل تاکید کردند که اطلاعات نگران کننده‌ای درباره تخریب مجسمه میدان لؤلؤه و تداوم منع حضور مردم در این مکان دریافت کردند. شهروندان بحرینی این مکان را نماد خواسته‌هایشان در دستیابی به آزادی و دموکراسی می‌‌دانند.
 
این پیام که به امضای گزارشگران ویژه امور حقوق فرهنگی، حمایت از حق آزادی بیان و حمایت از حق تجمع مسالمت آمیز رسیده است، 11 ماه میلادی گذشته به دولت بحرین ارسال شده بود.
 
گزارشگران ویژه سازمان ملل با تاکید بر لزوم احترام گذاشتن به حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز افرادی که خواستار اجرای اصلاحات در کشور هستند، پایان دادن به ماهیت نظامی میدان لؤلؤه و اجازه دادن به مردم برای حضور در آن را خواستار شدند.
 
نظام بحرین در پی شدت گرفتن موج انقلاب مردمی 14 فوریه، مجسمه میدان لؤلؤه را که به محلی برای تجمع و برگزاری تظاهرات اعتراض تبدیل شده بود، تخریب کرد.
 
مإموران منامه صبح 18 مارس 2011، مجسمهٔ این میدان را کاملاً تخریب و اعلام کردند که این مجسمه توسط معترضان «مفسد» ضد دولتی «هتک حرمت» شده و باید «تطهیر» شود. به دلیل عجله داشتن دولت برای تخریب سریع مجسمه، یک کارگر جرثقیل که مهاجر بود بر اثر اصابت یک قطعهٔ سیمانی درگذشت.
منبع: فارس