۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

آمریکا: عملیات تکریت چندان پیچیده نیست!

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مسیر سفر به عراق به خبرنگاران در خصوص موفقیت عملیات آزادسازی شهر «تکریت» مرکز استان صلاح‌الدین عراق ابراز خوشبینی کرد ولی با هدف کم اهمیت جلوه دادن این عملیات گفت که این عملیات چندان هم پیچیده نیست.
کد خبر : ۲۳۱۳۹۴
صراط: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مسیر سفر به عراق به خبرنگاران در خصوص موفقیت عملیات آزادسازی شهر «تکریت» مرکز استان صلاح‌الدین عراق ابراز خوشبینی کرد ولی با هدف کم اهمیت جلوه دادن این عملیات گفت که این عملیات چندان هم پیچیده نیست.

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه نسبت به موفقیت عملیات آزادسازی شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین عراق ابراز خوش‌بینی کرد.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به خبرنگارانی که در سفرش از واشنگتن به سمت عراق او را همراهی می‌کردند تصریح کرد که عملیات آزادسازی «تکریت» از دست تکفیری‌های داعش که توسط شیعیان و ارتش عراق در حال انجام است، احتمالاً در یک نبرد گسترده به پیروزی ختم می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیده بودند آیا فکر می‌کند که تکفیری‌های داعش از تکریت بیرون رانده می شوند، گفت: «بله بیرون رانده می‌شوند. شمار نیروها چشمگیر است.»
 
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با هدف کم اهمیت جلوه دادن عملیات آزادسازی تکریت تصریح کرد که حدود 23 هزار نفر از نیروهای داوطلب مبارزه با داعش را شیعیان و نظامیان عراقی تشکیل می‌دهند و این در حالی است که تکفیری‌های داعش تنها چند صد نفر می‌باشند و گفت: «من این عملیات را یک مانور نظامی پیشرفته توصیف نمی‌کنم.»
 
این عملیات از هفته گذشته با مشارکت ارتش و نیروهای مردمی عراق آغاز شده و با پیشروی‌های گسترده همراه بوده است. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید بغداد از آن‌ها خواسته دخالتی در این عملیات نداشته باشند.
 
دمپسی نیمه‌‌‌شب جمعه (اوایل صبح امروز) عازم عراق شد تا با فرماندهان آمریکایی و مقامات دولت عراق دیدار و گفت‌وگو کند.
 
دیدار وی از عراق در مرحله حساسی از عملیات علیه تکفیری‌های داعش در عراق صورت می‌گیرد. داعش در تابستان سال گذشته در برخی از شهرهای شمالی و غربی عراق پیشروی کرد و کنترل چند شهر عراق از جمله تکریت را به دست گرفت.
 
آمریکا و همپیمانان این کشور از ماه آگوست تاکنون صدها حمله هوایی علیه مواضع داعش صورت دادند که به گفته برخی از مقامات آمریکایی و غربی این حملات هوایی در توقف پیشروی داعش نقش موثری نداشته است.
 
آمریکا در عملیات آزادسازی تکریت که از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد نقشی نداشته و در حاشیه بوده است و ایران در این عملیات به درخواست دولت عراق، نقش مستشاری دارد.
 
دمپسی تأکید کرد که شواهدی مبنی بر اینکه ایران در عملیات نظامی این شهر شرکت دارد، مشاهده نمی‌کند. ایران قابلیت‌های رزمی نیروهای داوطلب عراق را تقویت می‌کند.
 
طبق این گزارش، دمپسی همچنین در نظر دارد در حین این سفر به بحرین نیز سفر کند.
 
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادامه داد: «اگر بخاطر حملات هوایی نیروهای ائتلاف برای بیرون راندن داعش در بیجی نبود، عملیات کنونی که در تکریت در حال شکل‌گیری است، از نظر نظامی ساده نمی‌شد.»
 
وی ادامه داد که تکفیری‌های داعش به بیجی که در شمال تکریت قرار دارد حمله کردند به امید آنکه بتوانند کنترل پالایشگاه کلیدی نفت در آنجا را برعهده بگیرند، اما حملات هوایی آمریکا، آنها را متوقف کرد.
 
دمپسی ادامه داد: «مسئله مهم درباره این عملیات در تکریت این است که چیزهای اندکی درباره چگونگی پیشروی جنبه نظامی این عملیات گفته می‌شود و چیزهای بیشتری درباره آنچه که پیش می‌آید گفته می‌شود.»
 
دمپسی در پایان گفت که دولت عراق می‌بایست بین نقش ایران در عراق و همکاری عراق با آمریکا و دیگر نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا توازن برقرار کند.
منبع: فارس
برچسب ها: آمریکا تکریت عراق