۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹

خبر وزیر کشور درباره انتخابات شورایاری‌ها

وزیر کشور از موافقت این وزارتخانه با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در 22 اسفند خبر داد و در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز از تحت کنترل درآمدن پیش سازهای تولید مخدرهای صنعتی از جمله «فسفر قرمز» خبر داد.
کد خبر : ۲۲۷۶۳۳
صراط: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران از موافقت وزارت کشور با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در 22 اسفند خبر داد.
 
وی گفت: انتخابات در ایران نشان می‌دهد که مردم در سطوح مختلف قادر به تصمیم‌گیری برای خود هستند.
 
وزیر کشور تأکید کرد: شورایاری‌ها به مدیریت شهری کمک می‌کنند که البته فعلاً در تهران این امر میسر شده است که می‌توان از تجربیات تهران برای سایر شهرها نیز در مرحله‌های بعد استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه وزارت کشور از ابتدا به صورت قانونی مجوز برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را نداشته است، گفت: با توجه به اینکه نظر رئیس‌جمهور و دولت بر همکاری و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بود به علت اهمیت مسئله در دولت مصوب شد که وزارت کشور مجاز به همکاری در اجرا و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها است.
 
رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: وزارت کشور برگزارکننده انتخابات شورایاری‌ها نیست بلکه تنها وظیفه نظارت بر همکاری در این زمینه را برعهده دارد.
 
وی تأکید کرد: برگزارکننده و متولی انتخابات شورایاری‌ها شورای شهر تهران است و ما با هر تصمیمی که آنها برای روز انتخابات بگیرند موافق هستیم.
 
وزیر کشور در واکنش به این مطلب که شورای شهر تصمیم به برگزاری انتخابات در تاریخ 22 اسفند دارد، گفت: وزارت کشور هیچ مشکلی با تاریخی که آنها اعلام می‌کنند ندارد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که طرح اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تا چه حد به امر مبارزه کمک کرده است، گفت: اولین نتیجه این موضوع افزایش سطح آگاهی‌ها و اطلاعات مردم در روش‌های مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌ها بوده است.
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به جلسات برگزار شده با اقشار مختلف جامعه در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اثرات جلسات مشترک با سینماگران خود را در تولیدات اخیر سینمای ایران نشان داد.
 
وی افزود: تقریباً در تمام فیلم‌هایی که در این چند وقت اخیر ساخته شده است ردپایی از مبارزه با مواد مخدر را مشاهده می‌کنیم حتی چند فیلم مبنای اصلی خود را موضوع اعتیاد قرار دادند.
 
رحمانی فضلی با اشاره به این نکته که تنها 1.5 درصد مردم ایران با اعتیاد و مواد مخدر درگیر هستند، گفت: توجه داشته باشیم که 98.5 درصد مردم ایران پاک هستند و باید بگویم که مدیریت 1.5 درصد توسط 98.5 درصد بسیار آسان است به شرطی که این افراد اطلاعات کافی در زمینه مقابله، درمان، کنترل و کاهش آسیب داشته باشند.
 
وی افزود: امسال به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که هر کدام در حوزه خودشان با علم وارد شوند و حوزه خود را به کنترل در بیاورند به طور مثال به آموزش و پرورش گفتیم که موضوع آگاه‌سازی دانش‌آموزان و توانمندسازی آنها بر عهده خودتان هست و حتما باید در این زمینه فعالیت کنید.
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ممنوعیت واردات پیش‌ سازهای مخدرهای صنعتی به کشور خبر داد و گفت: در زمینه برخورد با مخدرهای صنعتی ما واردات خیلی از پیش‌سازها را ممنوع اعلام کردیم و برخوردهای خود را در این زمینه افزایش دادیم.
 
وی خاطر نشان کرد: موضوع پیش‌سازها تحت کنترل درآمده و وزارت بهداشت نیز در تولید، واردات و مصرف پیش سازها با ما نهایت همکاری را می‌کند.
 
رحمانی فضلی فسفر قرمز را ماده اصلی تهیه هروئین عنوان کرد و گفت: در زمینه کنترل تولید، واردات، مصرف و ترانزیت فسفر قرمز با همکاری وزارت بهداشت، توفیقاتی به عمل آمده است و می‌توان گفت این ماده در کنترل کامل ما قرار دارد.
 
به گفته وی در سال جاری انهدام باندهای قاچاق و تهیه و توزیع مواد مخدر افزایش یافته است و به زودی در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور برنامه‌هایی در زمینه مقابله، کنترل و کاهش آسیب به شخص روحانی ارائه می‌شود.
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سؤال که سرنوشت فهرستی از تجهیزات مورد نیاز ایران که به سازمان ملل ارسال شده است چه شده؟ گفت: ما یکی دو بار فهرستی را تهیه کردیم و در اختیار مقامات سازمان ملل قرار دادیم.
 
وی ادامه داد: اما اتفاقی که می‌افتد این است که سازمان ملل فهرست را در اختیار کارشناسان خود قرار می‌دهد و این کارشناسان فهرست را بر اساس استانداردها و شاخص‌های خود می‌سنجند و در پایان به ما اعلام می‌کنند که بر اساس استانداردهای موجود شما نیازی به این تجهیزات ندارید و ما نمی‌توانیم تجهیزات را در اختیار شما قرار دهیم.
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه این اقدام سازمان ملل بهانه‌جویی برای در اختیار نگذاشتن تجهیزات است، گفت: ما در جلسات خصوصی به مقامات سازمان ملل اعلام کردیم برای اینکه در زمینه تهیه فهرست به مشکل برنخوریم فهرست را با همکاری مشترک تهیه کنیم تا فهرست جدید به سرنوشت فهرست‌های قبلی دچار نشود.
 
وی کمک‌های مالی نهادهای بین‌المللی در امر مبارزه با مواد مخدر را قابل توجه ندانست و گفت: کمک‌های مالی که سازمان ملل می‌کند در حد اداره دفتر خود در تهران و برگزاری جلسات مشترک است.
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آنها در زمینه فنی نیز با بهانه قرار دادن تحریم‌ها کمکی به ما نمی‌کنند و در حوزه اطلاعاتی نیز از حق نگذریم اطلاعاتی ندارند که در اختیار ما قرار دهند.
 
وی گفت:  کشورهای اروپایی نه درک صحیح از مبارزه به مواد مخدر دارند و نه اراده قوی و مهمتر اینکه با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند.
 
وی به قدردانی «یوری فدوتوف» معاون سازمان ملل از خدمات ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: او در گزارش‌هایی که به مقامات ارشد خود ارائه می‌کند مدام بر نقش ایران و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر تأکید می‌کند.
 
رحمانی فضلی ادامه داد: در جلساتی که با مقامات سازمان ملل داشتیم سعی کردم تا بحث پیوند مواد مخدر و پول‌های کثیف مرتبط با آن را با موضوع تروریسم برای آنها تشریح کنم.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر به نقشه توزیع مواد مخدر و تروریسم دقت کرده باشید این دو کاملا به صورت «اورلب» با یکدیگر فعالیت می‌کنند به طوری که یکی از منابع اصلی تولید سرمایه تروریسم همین مواد مخدر است.
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به موضوع تروریسم در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: اگر دقت کرده باشید تروریسم مدتی بعد از مواد مخدر راه خود را به کشورهای مختلف باز می‌کند. من در جلسات مختلف تأکید کردم که دنیا چه زمانی می‌خواهد به پیوند مواد مخدر و تروریسم پی ببرد.
 
وی در واکنش به این موضوع که شما در جلسات مشترک با کشورهای منطقه و مقامات سازمان ملل از عدم همکاری کشورهای دیگر در زمینه مواد مخدر شکایت نمی‌کنید، گفت: دوستانی که در این جلسات کنار ما می‌نشینند به مانند ما درگیر مواد مخدر هستند.
 
رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: ما در جلسات سازمان ملل و جلسات خصوصی اظهارات طلبکارانه‌ای داریم اما متأسفانه اروپا از موضوع مواد مخدر درک صحیح ندارد و ما اراده لازم را در کشورهای اروپایی برای مبارزه با مواد مخدر نمی‌بینیم.
 
وی تأکید کرد:‌ کشورهای اروپایی نه درک صحیح از مبارزه به مواد مخدر دارند و نه اراده قوی و مهمتر اینکه با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند.
منبع: فارس