۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

حقیقت پور: توافق در گروی لغو تحریم‌هاست

حقیقت‌پور درباره بیانات مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان مبنی بر مذاکرات هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری با تبیین دیدگاه خودشان اصطلاحاً آمریکا را به کنج رینگ کشاندند و سبب تضعیف آنان شده‌اند.
کد خبر : ۲۲۶۳۳۲
صراط: نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و شورای امنیت و کنگره آمریکا یک‌جا لغو شود و توافق نهایی در گروی برداشتن همه تحریم‌های علیه ملت ایران است.
 
منصور حقیقت‌پور درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: در شرایطی که مدت‌های زیادی بوده که آمریکایی‌ها ایران را محکوم می‌کردند اهل مذاکره نیستیم، الآن به جهانیان ثابت شده که ایران اهل مذاکره است و از مذاکره دوری نمی‌کند.
 
وی بیان کرد: به چند دلیل مذاکرات هسته‌ای تا به امروز به نتیجه نهایی نرسیده است، نخستین مسئله‌ای که مذاکرات را به نتیجه نرسانده، زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها بوده که همواره می‌خواستند از موضع بالا وارد مذاکره با ایران شوند.
 
نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: مسئله دوم این است که همواره آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از مسیر حقوقی موجود فرار کنند و مسیرهای سیاسی را پیشِ‌رو قرار دهند که در این مورد هم چون زورگویی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، نتیجه‌ای حاصل نشده است.
 
حقیقت‌پور گفت: لحاظ کردن تحریم‌های چهارگانه علیه ایران هیچ‌گونه جنبه حقوقی مشخص و معینی ندارد، بر همین اساس شاهد این بوده‌ایم که بعد از مذاکرات مقدماتی پاره‌ای از تحریم‌ها علیه ایران لغو شد که این خود نشان‌دهنده این است چیزی که در سازمان ملل تصویب شده بود، بی‌ارزش است.
 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مورد سوم در مورد به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای این بوده که ما از آمریکایی‌ها با وجود اینکه خود را ابرقدرت دنیا می‌دانند یک رفتار واحدی را شاهد نیستیم و نمی‌دانیم که حرف آخر را در آمریکا چه‌کسی می‌زند و این خود برای کشوری که ادعای ابرقدرتی می‌کند شایسته نبوده که یک صدای واحد از آن شنیده نشود.
 
حقیقت‌پور درباره بیانات مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان مبنی بر مذاکرات هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری با تبیین دیدگاه خودشان اصطلاحاً آمریکا را به کنج رینگ کشاندند و سبب تضعیف آنان شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: ایشان تأکید کردند که ما اهل مذاکره هستیم و حاضریم که توافق کنیم ولی نه توافق بد، قرار نیست هر توافقی را به هر قیمتی قبول کنیم. مذاکرات باید روی میز منطق صورت گیرد و آمریکایی‌ها حق ندارند که از موضع زورگویی با ایران حرف بزنند چرا که از لحاظ حقوقی با هم برابریم و توافق بد را به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد.
 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: همچنین مقام معظم رهبری فرموده‌اند که دومرحله‌ای شدن توافق را قبول نداریم و توافق سیاسی تحمیلی و تحریم‌های چهارگانه همگی غیرقانونی هستند، توافق باید یک‌مرحله‌ای باشد.
 
حقیقت‌پور اظهار کرد: اگر آمریکایی‌ها بپذیرند که با ایران توافق خوب را قبول کرده و یا از صحنه فرار کنند، در هر صورت ایران پیروز این مذاکرات است چون که همه دنیا می‌فهمند ما اهل توافق و مذاکره هستیم.
 
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها باید تمکین به توافق خوب را قبول کنند؛ توافقی که بر پایه چارچوب‌های حقوقی آژانس باشد و چیزی گزاف‌تر و انتظاری بیشتر نباید داشته باشیم.
 
وی افزود: همواره مقام معظم رهبری تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مورد تأیید و لطف خود قرار داده‌اند که این خود یک سرمایه بزرگ برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده و محمدجواد ظریف نیز چند بار اعلام کرده که بند بند سخنان و توصیه‌های مقام معظم رهبری را در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنند.
 
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر حفظ منافع ایران در عرصه هسته‌ای بیان کرد: در صورتی که غرب به تحریم‌ها ادامه دهد ما نیز باید در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای بدون قید و بندهای در نظر گرفته شده به فعالیت خود ادامه داده و برای رسیدن به اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای کشور تلاش و جدیت کنیم.
 
منبع: تسنیم