۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
اتحاد مجدد با خاندان آل احمر

عربستان در یمن دوست جدید پیدا کرد!

یک روزنامه فرامنطقه‌ای چاپ لندن از ائتلاف مجدد ریاض با خاندان «آل احمر» در یمن با هدف سرکوب انصارالله و انقلابیون این کشور در کنار اعمال فشارهای سیاسی مختلف خبر داد.
کد خبر : ۲۲۶۹۳۷
صراط: منابع آگاه دیپلماتیک از تصمیم ریاض مبنی بر افزایش فشارها بر جنبش انصارالله و متحد شدن با «آل احمر» علیه این جنبش انقلابی خبر می‌دهند.
 
این منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» چاپ لندن اعلام کردند که ریاض تماس‌ها با خاندان «آل احمر» را که ریاست قبایل «حاشد» یمن را بر عهده دارد، در پی پیروزی انصارالله در یمن از سر گرفته است زیرا به اعتقاد سعودی‌ها، دلیل پیشروی‌های انصارالله، توقف حمایت‌های ریاض از آل احمر در یمن است که ده‌ها سال ادامه داشت.
 
سرتیپ «علی محسن الاحمر» فرمانده سابق تیپ یک زرهی ارتش یمن و یکی از رهبران قبایل حاشد، چندی پیش در پی پیروزی‌های مستمر انصارالله یمن، به عربستان سعودی گریخت و تمام تلاش خود را وقف تحقق مصالحه میان ریاض و روسای قبایل حاشد از خاندان آل احمر و حتی حزب «تجمع یمنی برای اصلاح» کرده است. هرچند که این حزب در واقع شاخه یمنی اخوان المسلمین است اما در واقع خیمه بزرگی است که اخوانی‌ها، وهابی‌ها و افراد با گرایش‌های مختلف قبیله‌ای، تجاری و نظامی را شامل می‌شود.
 
القدس العربی افزود که در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، ریاض که با اخوان المسلمین مصر پس از رسیدنشان به قدرت مشکل داشت، مسئله‌ای با تعامل با حزب تجمع برای اصلاح یمن که ریاست آن را نیز آل احمر در دست دارد، ندارد و آمادگی دارد در صورتی که فشارهای سیاسی انصارالله را از پای در نیاورد، کمک‌های لازم را به این حزب برای سرکوب و ناکام کردن انقلابیون ارائه کند و این در حالی است که ریاض به همراه سایر کشورهای همپیمان در حوزه خلیج فارس با حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی، انصارالله را تحت فشار سیاسی قرار دهد.
 
طبق این گزارش، عربستان فعالیت‌های سفارت خود در یمن را به بهانه‌‌های مختلف به حالت تعلیق درآورده است و تنها شماری از نیروهای امنیتی سعودی مسئول تامین امنیت سفارتخانه و منزل سفیر هستند. ریاض در اقدامی هوشمندانه از بستن سفارت خود خودداری کرد تا سفارتخانه کشور دیگری امور سفارتی عربستان را برعهده نگیرد زیرا بر اساس پروتوکلهای دیپلماتیک در صورت بسته شدن یک سفارتخانه، سفارت کشور دیگری جایگزین آن می‌شود تا امور سیاسی و اداری این کشور را پیگیری کند. تعلیق فعالیتهای سفارت عربستان در صنعا به معنای آن است که صدور هرگونه ویزا برای سفر هزاران یمنی به عربستان که برای کار یا دیدار با خانواده‌هایشان به این کشور می‌روند، متوقف می‌شود. این اقدام یک اعمال فشار مردمی علیه انصارالله یمن که در حال اداره کشور است، به همراه دارد.
 
بنا بر نوشته القدس العربی، ریاض همزمان با این سیاست، فشارهای سیاسی خود علیه انصارالله را نیز از طریق سازمان ملل و شورای امنیت برای متوقف کردن این جنبش نیز پیگیری می‌کند.
منبع: فارس